Veiligheidsberaad positief over meer versoepelingen
DEN HAAG (ANP) - Het Veiligheidsberaad is positief over het voornemen van het kabinet om vanaf 19 mei meer coronamaatregelen te versoepelen, op voorwaarde dat de situatie dit toelaat. Dit meldde het Veiligheidsberaad, waarin de 25 voorzitters van de veiligheidsregio's zijn vertegenwoordigd, maandagavond na digitaal overleg.
Ook demissionair minister van Justitie en Veiligheid, Ferd Grapperhaus, was bij dit overleg aanwezig. Grapperhaus lichtte de voorgenomen besluitvorming over de coronamaatregelen vanaf 19 mei toe. Dinsdag besluit het kabinet aan welke voorwaarden voldaan moet worden om de versoepelingen te kunnen doorvoeren. Het gaat om de tweede stap, zoals het deels openen van dierenparken en sportscholen.
"Het openingsplan is een heldere route om uit de lockdown terug naar het ‘oude normaal’ te gaan en sluit aan op de oproep van het Veiligheidsberaad: versoepelen buiten voor binnen, kleine groepen voor groot en jong voor oud", stelt voorzitter Hubert Bruls van het Veiligheidsbereid in een verklaring. "Met de zomer in zicht is het sociaal-maatschappelijke gezien wenselijk om stap twee van het openingsplan te zetten. En zolang we de maatregelen zo goed mogelijk blijven naleven zoals nu ook grotendeels gebeurd met stap één van het openingsplan - onder andere het winkelen zonder afspraak en de opening van de terrassen - kunnen we samen ook stap twee ingaan."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
5 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
7 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
9 uur geleden