Veiligheidsberaad positief over meer versoepelingen
DEN HAAG (ANP) - Het Veiligheidsberaad is positief over het voornemen van het kabinet om vanaf 19 mei meer coronamaatregelen te versoepelen, op voorwaarde dat de situatie dit toelaat. Dit meldde het Veiligheidsberaad, waarin de 25 voorzitters van de veiligheidsregio's zijn vertegenwoordigd, maandagavond na digitaal overleg.
Ook demissionair minister van Justitie en Veiligheid, Ferd Grapperhaus, was bij dit overleg aanwezig. Grapperhaus lichtte de voorgenomen besluitvorming over de coronamaatregelen vanaf 19 mei toe. Dinsdag besluit het kabinet aan welke voorwaarden voldaan moet worden om de versoepelingen te kunnen doorvoeren. Het gaat om de tweede stap, zoals het deels openen van dierenparken en sportscholen.
"Het openingsplan is een heldere route om uit de lockdown terug naar het ‘oude normaal’ te gaan en sluit aan op de oproep van het Veiligheidsberaad: versoepelen buiten voor binnen, kleine groepen voor groot en jong voor oud", stelt voorzitter Hubert Bruls van het Veiligheidsbereid in een verklaring. "Met de zomer in zicht is het sociaal-maatschappelijke gezien wenselijk om stap twee van het openingsplan te zetten. En zolang we de maatregelen zo goed mogelijk blijven naleven zoals nu ook grotendeels gebeurd met stap één van het openingsplan - onder andere het winkelen zonder afspraak en de opening van de terrassen - kunnen we samen ook stap twee ingaan."
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - Komend weekend rijden er in de nacht van zaterdag op zondag en van zondag op maandag geen treinen van en naar Amsterdam Centraal. Overdag rijden op een aantal trajecten van en naar dat station minder treinen, meldt de NS. De beperkingen komen door werkzaamheden van ProRail, dat onder meer nieuwe kabels aanlegt.
9 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De zedenzaak op een school in Zoetermeer, waarbij Oskar van der V. dinsdag terechtstaat voor ontucht en het heimelijk filmen van kinderen, heeft diepe sporen nagelaten bij de slachtoffers en de gezinnen waaruit zij komen. De ouders van tien slachtoffers oefenden dinsdag hun spreekrecht uit. Ook de moeder die eind 2022 al een officiële melding bij de school maakte, nadat haar dochter thuis vertelde dat de conciërge haar had aangeraakt, las een verklaring voor.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie verdenkt de 42-jarige Marcel de G. uit Vught van poging tot moord op een of meerdere asielzoekers begin april in Amsterdam-West. Volgens de officier van justitie heeft hij verklaard dat hij dit van plan was, omdat hij een statement wilde maken na onder meer de dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude. Dat kwam dinsdag naar voren tijdens een niet-inhoudelijke zitting bij de rechtbank in Amsterdam.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB zet de rest van de week extra personeel in vanwege de voorspelde hitte. Tot en met zondag wordt gewerkt met een maximale bezetting van wegenwachten, meldt een woordvoerder.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol uitgebreid naar zes provincies. Maandag werd het al van kracht voor Limburg en Noord-Brabant. Sinds dinsdagochtend geldt het ook voor Gelderland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland, zegt een woordvoerder. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - Door de verwachte zon en warmte van de aankomende dagen zal het neerslagtekort flink oplopen. Weeronline verwacht dat veel vocht verdampt door de hitte.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft vier jaar celstraf geëist in een 36 jaar oude zedenzaak. Willem V. (59) stond dinsdag voor de rechtbank in Den Haag terecht voor het verkrachten van een 14-jarig meisje in het Zuid-Hollandse Bodegraven op 30 maart 1990.
2 uur geleden