Veiligheidsberaad positief over controles coronatoegangsbewijs
NIJMEGEN (ANP) - De meeste ondernemers werken graag mee aan de naleving van de controle van het coronatoegangsbewijs (CTB), dat sinds zaterdag verplicht is bij bezoek aan horeca, evenement of cultuurinstelling. Dat constateert het Veiligheidsberaad, waarin de burgemeesters zijn vertegenwoordigd van de 25 veiligheidsregio's.
"De bestuurders uit het Veiligheidsberaad zijn erg positief over het verloop gisteren: zij zien dat veruit de meeste ondernemers graag meewerken aan de naleving van het CTB", zegt Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen en voorzitter van het beraad. "Daar waar ondernemers nog een aantal zaken moeten aanpassen of verbeteren, is er overleg met de gemeente. In goed overleg is veel mogelijk." Volgens Bruls bleef het aantal excessen beperkt en is waar nodig opgetreden.
Wel zagen de bestuurders dat het rond middernacht, toen alle horecazaken tegelijk dicht moesten, erg druk was in bepaalde gebieden. Ook leidde een overbelaste CoronaCheck-app tot problemen. "Dit werd goed opgelost door de ondernemers en handhavers ter plekke", zegt Bruls. "Complimenten voor de ondernemers - van horeca tot sportkantine - die dit zo goed oppakken."
Meer uit Binnenland
TERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, zijn opgeroepen en onderweg, meldt de veiligheidsregio.
42 minuten geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
1 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
5 uur geleden