Veiligheidsberaad positief over controles coronatoegangsbewijs
NIJMEGEN (ANP) - De meeste ondernemers werken graag mee aan de naleving van de controle van het coronatoegangsbewijs (CTB), dat sinds zaterdag verplicht is bij bezoek aan horeca, evenement of cultuurinstelling. Dat constateert het Veiligheidsberaad, waarin de burgemeesters zijn vertegenwoordigd van de 25 veiligheidsregio's.
"De bestuurders uit het Veiligheidsberaad zijn erg positief over het verloop gisteren: zij zien dat veruit de meeste ondernemers graag meewerken aan de naleving van het CTB", zegt Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen en voorzitter van het beraad. "Daar waar ondernemers nog een aantal zaken moeten aanpassen of verbeteren, is er overleg met de gemeente. In goed overleg is veel mogelijk." Volgens Bruls bleef het aantal excessen beperkt en is waar nodig opgetreden.
Wel zagen de bestuurders dat het rond middernacht, toen alle horecazaken tegelijk dicht moesten, erg druk was in bepaalde gebieden. Ook leidde een overbelaste CoronaCheck-app tot problemen. "Dit werd goed opgelost door de ondernemers en handhavers ter plekke", zegt Bruls. "Complimenten voor de ondernemers - van horeca tot sportkantine - die dit zo goed oppakken."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
29 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
54 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
56 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
4 uur geleden