VEH: gemeentelijke woonlasten stijgen opnieuw in 2021
AMERSFOORT (ANP) - De gemeentelijke woonlasten voor huiseigenaren zijn volgend jaar gemiddeld 4,1 procent hoger dan in 2020, meldt Vereniging Eigen Huis (VEH). Dat is een minder grote stijging dan vorig jaar, toen waren huiseigenaren volgens VEH 5,2 procent meer kwijt. Eigen Huis deed voor het onderzoek een steekproef onder 112 gemeenten.
Volgens VEH valt de gemiddelde stijging van de ozb (3,2 procent) op het oog mee, maar zijn er flinke verschillen tussen gemeenten. Zo zijn er negen gemeenten die de onroerendezaakbelasting (ozb) met meer dan 10 procent verhogen en ligt de stijging in Bergen op Zoom, Hellevoetsluis en Middelburg boven de 20 procent. In zestien gemeentes wordt de ozb volgend jaar juist verlaagd.
De organisatie voorziet naast de ozb volgend jaar een "forse stijging" van de afvalstoffenheffing, vermoedelijk door de verhoogde belasting die gemeenten betalen voor het storten en verbranden van restafval. Gemiddeld gaat die heffing huiseigenaren volgend jaar 7,5 procent meer kosten. Afgelopen jaar was er een stijging van bijna een tiende (9,6 procent).
Petitie
VEH lanceerde vorige maand een petitie tegen extra verhogingen van de ozb. Veel gemeenten hebben al aangekondigd deze belasting te verhogen om tekorten in de begroting te kunnen dekken. Deze belasting verhogen is samen met het bezuinigen op publieke voorzieningen de enige manier om meer geld te genereren. Veel gemeenten zitten in de financiƫle problemen door de toenemende kosten van onder meer de wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de jeugdzorg.
De vereniging vindt het onterecht dat de ozb wordt verhoogd om de tekorten van de gemeente te dekken. Op die manier betalen volgens de organisatie alleen huiseigenaren mee aan de stijgende zorgkosten van de gemeente. De VEH wil dat de Rijksoverheid de gemeenten tegemoet komt en geld geeft. De petitie daarvoor is inmiddels ruim 135.000 keer ondertekend.
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
6 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
9 uur geleden