Veel patiënten denken onnodige zorg te hebben gekregen
UTRECHT (ANP) - Van de mensen die in de afgelopen twee jaar zorg hebben gekregen, heeft 40 procent ook zorg als onnodig ervaren. Dat maakt Patiëntenfederatie Nederland op uit de resultaten van een onderzoek onder het eigen Zorgpanel. Bijna 11.000 mensen deden er aan mee.
Er is geklaagd over onnodige controle- of vervolgafspraken, onnodige operaties/behandelingen, onnodige medicatie, te veel medicatie en onnodige onderzoeken. "Niet alle zorg die als onnodig ervaren wordt, is ook echt onnodig. Maar dit is wel een heel duidelijk signaal waar we mee aan de slag moeten. Zeker gezien de huidige druk op de zorg. De zorg kan op veel plekken nog veel beter en passender", aldus Arthur Schellekens, directeur van de federatie.
Een van de oorzaken is te weinig samenwerking en gegevensuitwisseling, concludeert de federatie. De organisatie zegt dat patiënten "regelmatig" bij verschillende zorginstellingen dezelfde onderzoeken moeten ondergaan omdat instellingen niet bij elkaars gegevens kunnen of niet met elkaar communiceren."En dan hebben we het nog niet eens over de jaarlijks 27.000 vermijdbare ziekenhuisopnames door medicatiefouten, onder andere doordat zorgverleners geen goed inzicht hebben in medicatiegegevens", stelt Schellekens.
Aankaarten
Ergernis bleek er ook te zijn over het optrommelen van patiënten voor een gesprek dat ook best per telefoon of digitaal had gekund. "Dat moet anders. Onnodige fysieke bezoeken kosten veel tijd en geld en zijn ook nog slecht voor het milieu", stelt Schellekens.
Veel patiënten vinden het lastig om (het vermoeden van) onnodige zorg aan te kaarten met de zorgverlener in kwestie. Patiënten die dat wel proberen, hebben vaak het gevoel dat er niet geluisterd wordt, zegt de federatie. "Artsen beroepen zich vaak op protocollen en richtlijnen, maar dat is voor patiënten niet voldoende," vult Schellekens aan. En zorggebruikers hebben zelf vaak ook kennis en ervaring die van pas kan komen, die worden veel te weinig benut, denkt de directeur.
Meer uit Gezond
MIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 week geleden