Veel mis met veiligheid afhandelaars op Schiphol, ziet inspectie
DEN HAAG (ANP) - Bij het werk van grondpersoneel op Schiphol is nog veel mis met de veiligheid. Regels die het werk rond gelande vliegtuigen veiliger moeten maken, werden vorig jaar vaak niet nageleefd. Ook meldden betrokkenen lang niet alle risicovolle situaties bij een bureau dat deze voorvallen analyseert, terwijl dit wel verplicht is.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die deze conclusies trekt in een nieuw rapport over Schiphol, zegt het toezicht op het werk bij grondafhandelaars aan te scherpen. Volgens de toezichthouder kwam het onder meer voor dat brandblussers geblokkeerd waren. Ook reden voertuigen te dicht bij geparkeerde vliegtuigen en stonden karretjes geparkeerd op plekken waar dat niet mocht.
Werknemers bij grondafhandelaren, die bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het laden en lossen van bagage of het wegduwen van een vliegtuig van de gate, wijten de problemen aan de hoge tijdsdruk. Daarbij speelt ook het gebrek aan personeel een rol, gaven ze aan in interviews met het ILT. Ook is er volgens hen soms te weinig ruimte om alle veiligheidsvoorschriften na te leven en zijn werknemers vaak nog onervaren.
Onvoldoende effect
Het is niet de eerste keer dat de ILT klaagt over onveilige werkomstandigheden op de platforms van de nationale luchthaven. Maar een eerder opgesteld verbeterplan voor Schiphol heeft volgens de toezichthouder onvoldoende effect gehad. De kans op ongelukken is daarnaast groter geworden doordat het in 2022 in korte tijd veel drukker werd op Schiphol, door het verdwijnen van coronabeperkingen voor het internationale reisverkeer.
Als er sprake is van een gevaarlijk voorval rond een geparkeerd vliegtuig, moeten betrokkenen dit volgens Europese regels altijd melden aan de autoriteiten. Maar het analysebureau van het ILT kreeg van een aantal ernstige incidenten geen melding. Dat maakt het ook moeilijker om de veiligheid bij de grondafhandeling te vergroten op Schiphol. Bedrijven beoordelen mede op basis van die meldingen namelijk of risico's rond bepaalde werkzaamheden te groot zijn of acceptabel.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
51 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
52 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
3 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
7 uur geleden