Veel minder ov-reizigers door coronacrisis
DEN HAAG (ANP) - Het aantal passagiers in het openbaar vervoer is drastisch afgenomen door de coronacrisis. In de tweede helft van maart checkten dagelijks 90 procent minder reizigers in vergeleken met een vergelijkbare dag in 2019. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart.
Afgelopen dinsdag checkten reizigers 560.000 keer in met hun ov-chipkaart, terwijl zij dat op een gemiddelde dinsdag in 2019 nog 4,75 miljoen keer deden. Door de uitbraak van het coronavirus is het alleen nog toegestaan om het openbaar vervoer te gebruiken als de reis noodzakelijk is, bijvoorbeeld om een cruciaal beroep uit te oefenen. Bovendien rijden alle vervoerders sinds 27 maart volgens een vakantie- of zondagsdienstregeling. Door de beperkingen zijn de ochtend- en middagspits volgens de onderzoekers "vrijwel volledig verdwenen".
Half maart checkten reizigers nog bijna 3 miljoen keer in. Ook dat was al lager dan normaal. Dat betekent overigens niet dat er zoveel reizen zijn gemaakt. Mensen kunnen meerdere keren inchecken voor een reis, bijvoorbeeld als ze overstappen.
Reizigersorganisatie Rover verzocht openbaar vervoerders vorige week om reizigers de mogelijkheid te bieden om hun abonnementen op te schorten, omdat zij hier de komende tijd weinig gebruik van zullen maken vanwege de coronamaatregelen. De overheid kan financiële hulp bieden aan ov-bedrijven die hierdoor inkomsten mislopen, zo opperde Rover.
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
23 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
25 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
4 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
9 uur geleden