Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Veel meer klachten over pakketbezorgers in 2020

Veel meer klachten over pakketbezorgers in 2020

DEN HAAG (ANP) - Het aantal klachten over pakketbezorgers is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond voor het derde jaar op rij heeft uitgevoerd. Er werd in coronajaar 2020 fors meer online besteld, omdat de winkels dichtwaren door de lockdowns.

De bond kreeg 13.000 klachten binnen over de bezorging. Dat zijn er 4000 meer dan een jaar eerder, een stijging van 44 procent. De meeste klachten gingen over niet bezorgde pakketten (24 procent), gevolgd door klachten over onterechte 'niet thuis-meldingen' (21 procent).

Consumenten klaagden het meest over PostNL (8833) en DHL (2876). Opvallend is de toename van het aantal klachten over de kleinere bezorgdiensten. Zo kwamen er over DPD 1339 klachten binnen, een toename van 84 procent ten opzichte van 2019. Ook over GLS (plus 80 procent) en UPS (plus 62 procent) werd aanzienlijk meer geklaagd dan vorig jaar.

Klantenservice

De Consumentenbond ondervroeg ook ruim 12.000 panelleden over hun ervaringen met pakketbezorging en klantenservice. Het merendeel zegt begrip te hebben voor latere bezorging van hun pakketje als gevolg van de drukte, de lockdown of het slechte weer. Maar de klantenservice komt er met een gemiddeld rapportcijfer van een 5 slecht vanaf.

Die slechte beoordeling danken de pakketdiensten volgens de bond aan de slechte bereikbaarheid en de onwil om klachten op te lossen. "Bedrijven lijken een actief ontmoedigingsbeleid te voeren door telefoonnummers ver weg te stoppen op hun website en consumenten eindeloos aan het lijntje te houden met chatbots, ellenlange keuzemenu’s en extreem lange wachttijden. Dat moet echt eens afgelopen zijn, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "Wij gaan met de postbedrijven in gesprek om te zorgen dat de klachtafhandeling beter gaat."

De bond heeft alle telefoonnummers van de klantenservices van de pakketdiensten op zijn website gezet.

Meer uit Binnenland

Undercoverteam maakte 'valse start', staat in gelekt advies

DEN HAAG (ANP) - Het nieuwe undercoverteam van de politie heeft een "valse start" gemaakt. Dat staat in een nog niet gepubliceerd rapport van een commissie onder leiding van Winnie Sorgdrager, waarover RTL woensdag heeft bericht en dat ook in handen is van het ANP. De commissie ziet een kans dat fouten uit het verleden zich herhalen.

22 minuten geleden
Meisjes bestraft voor brandstichtingen Alkmaar

ALKMAAR (ANP) - De rechtbank in Alkmaar heeft woensdag twee meisjes veroordeeld voor een reeks van acht brandstichtingen in Alkmaar op 16 augustus vorig jaar. Het tweetal, destijds 12 en 14 jaar, stichtte die dag in de binnenstad brand in achtereenvolgens de bibliotheek, de McDonald's, de HEMA, de Xenos, de Grote Kerk, de Decathlon en de bioscoop Vue. Daarna gingen ze naar winkelcentrum De Mare en stichtten ze brand in de winkel KiK, die volledig uitbrandde.

27 minuten geleden
In hoger beroep andere straffen voor racistische projecties

DEN HAAG (ANP) - Het gerechtshof in Den Haag heeft twee mannen in hoger beroep veroordeeld tot taakstraffen en deels voorwaardelijke celstraffen voor het projecteren van racistische leuzen op de Erasmusbrug in Rotterdam tijdens de jaarwisseling van 2022 naar 2023. De twee kregen begin dit jaar allebei zes maanden onvoorwaardelijk opgelegd door de rechtbank.

51 minuten geleden
Opnieuw meer dan 2100 asielzoekers in Ter Apel

TER APEL (ANP) - Voor de tweede dag op rij zitten meer dan 2100 asielzoekers in het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel. Opvangorganisatie COA moet daarom weer een dwangsom van 50.000 euro betalen.

2 uur geleden
Advocaten Marengo vrezen 'impasse' om verscherpt toezicht

SCHIPHOL (ANP) - Advocaten in het Marengo-proces hebben woensdag hun zorgen geuit aan het gerechtshof Amsterdam over het verscherpte toezicht op ontmoetingen met cliënten in de strengere gevangenisregimes. De ontstane situatie is "onwerkbaar", volgens Mark Dunsbergen, een van de advocaten van Saïd R. Sinds november hangen er camera's in de spreekkamer. Dat maakt het volgens de advocaten onmogelijk om vertrouwelijk met hun cliënten te overleggen. Zij hebben daarom deze bezoeken opgeschort.

3 uur geleden
Excuses van rechtbank in Stint-zaak na vragen over noodknop 

DEN BOSCH (ANP) - In de strafzaak over het ongeluk met een Stint in Oss heeft de rechtbankvoorzitter woensdag excuses aangeboden aan de advocaten van de Stint-ondernemers. Daarmee heeft de rechtbank in Den Bosch een mogelijke wraking door advocaten Geert-Jan Knoops en Carry Knoops voorkomen.

4 uur geleden
UMC ziet vijf Nederlandse hotspots van ernstig astma bij kinderen

AMSTERDAM (ANP) - Kinderen hebben een grotere kans op ernstig astma als ze in een huurwoning wonen, een migratieachtergrond hebben en als ze opgroeien in een gezin met een laag inkomen. Dat staat in een grote studie van het Amsterdam UMC in samenwerking met het Amsterdam Health and Technology Institute.

4 uur geleden