Veel meer klachten over pakketbezorgers in 2020
DEN HAAG (ANP) - Het aantal klachten over pakketbezorgers is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond voor het derde jaar op rij heeft uitgevoerd. Er werd in coronajaar 2020 fors meer online besteld, omdat de winkels dichtwaren door de lockdowns.
De bond kreeg 13.000 klachten binnen over de bezorging. Dat zijn er 4000 meer dan een jaar eerder, een stijging van 44 procent. De meeste klachten gingen over niet bezorgde pakketten (24 procent), gevolgd door klachten over onterechte 'niet thuis-meldingen' (21 procent).
Consumenten klaagden het meest over PostNL (8833) en DHL (2876). Opvallend is de toename van het aantal klachten over de kleinere bezorgdiensten. Zo kwamen er over DPD 1339 klachten binnen, een toename van 84 procent ten opzichte van 2019. Ook over GLS (plus 80 procent) en UPS (plus 62 procent) werd aanzienlijk meer geklaagd dan vorig jaar.
Klantenservice
De Consumentenbond ondervroeg ook ruim 12.000 panelleden over hun ervaringen met pakketbezorging en klantenservice. Het merendeel zegt begrip te hebben voor latere bezorging van hun pakketje als gevolg van de drukte, de lockdown of het slechte weer. Maar de klantenservice komt er met een gemiddeld rapportcijfer van een 5 slecht vanaf.
Die slechte beoordeling danken de pakketdiensten volgens de bond aan de slechte bereikbaarheid en de onwil om klachten op te lossen. "Bedrijven lijken een actief ontmoedigingsbeleid te voeren door telefoonnummers ver weg te stoppen op hun website en consumenten eindeloos aan het lijntje te houden met chatbots, ellenlange keuzemenu’s en extreem lange wachttijden. Dat moet echt eens afgelopen zijn, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "Wij gaan met de postbedrijven in gesprek om te zorgen dat de klachtafhandeling beter gaat."
De bond heeft alle telefoonnummers van de klantenservices van de pakketdiensten op zijn website gezet.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - DigiD is woensdagochtend opnieuw getroffen door een ddos-aanval. Hierdoor is inloggen soms niet mogelijk voor gebruikers, zegt een woordvoerder van Logius, de organisatie die verantwoordelijk is voor DigiD.
5 minuten geledenTER APEL (ANP) - Opvangorgaan COA krijgt het aantal asielzoekers in het aanmeldcentrum in Ter Apel maar niet onder de afgesproken grens van 2000 mensen. Die limiet wordt al zestien dagen op rij overschreden. Dat is de langste aaneengesloten periode sinds eind vorig jaar. Tussen half oktober en begin november 2024 was het aanmeldcentrum achttien dagen achtereen te vol.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Vanwege het winterse weer is vanaf woensdag de winteropvang voor daklozen in Rotterdam geopend tot nader bericht.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het aantal kinderen dat in Nederland in energiearmoede leeft, stijgt, stellen onderzoekers van TNO. In 2023 waren dat nog 262.000 kinderen en vorig jaar naar schatting 293.000. Dat komt neer op een op de twaalf kinderen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Sinds de onafhankelijkheid van Suriname in 1975 zijn 256.000 Surinamers geëmigreerd naar Nederland. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Op 25 november is het vijftig jaar geleden dat het land onafhankelijk werd van Nederland.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Rode Kruis heeft 40 miljoen euro nodig om mensen in Oekraïne de winter door te helpen en doet een oproep aan donateurs. Het land gaat volgens het Rode Kruis een zware winter tegemoet. "Aanhoudende aanvallen op energievoorzieningen en stijgende voedselprijzen in combinatie met de naderende kou zorgen voor grote problemen."
5 uur geledenUTRECHT (ANP) - De Nederlandse Spoorwegen kopen voor ruim 400 miljoen euro 36 nieuwe sprinters. De "hypermoderne" treinen, met de naam Flirt Flex, krijgen in tegenstelling tot de huidige sprinters weer het klassieke geel-blauwe NS-uiterlijk, maakte het spoorbedrijf bekend. De eerste treinen komen naar verwachting in 2030 op het Nederlandse spoor.
9 uur geleden