Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Veel jongeren voelen zich nu slechter dan voor coronacrisis

Veel jongeren voelen zich nu slechter dan voor coronacrisis

AMSTERDAM (ANP) - Veel jongeren voelen zich nu slechter dan voor de coronacrisis, blijkt uit onderzoek door I&O Research in opdracht van de NOS. De stelling 'Door deze crisis voel ik mij eenzamer dan voor de crisis' wordt onderschreven door 69 procent van de jongeren, tegen 37 procent gemiddeld.

Op de vraag aan alle ondervraagden: 'Hoe voelt u zich momenteel?' geeft 81 procent zeer goed tot goed als antwoord. Maar bij doorvragen blijkt dat liefst een kwart zich nu minder goed voelt dan voor de crisis. Onder jongeren is dat bijna de helft.

In een toelichting zeggen jongeren (18 tot 24 jaar) zich te vervelen of zich eenzaam te voelen. Veel jongeren missen de gezelligheid, de feestjes, hun sociale contacten. Maar vaak gaat het ook dieper en spreken ze van machteloosheid, stress en depressies. Ze vinden de lessen of colleges op afstand moeilijk en voelen zich niet gesteund. Iemand zegt: "Ik ben totaal alleen op emotioneel gebied en ik kan mijn opleiding niet goed volhouden zo."

Steun voor coronamaatregelen

De steun voor de coronamaatregelen is weer gestegen na een dip in oktober. Toen steunde 65 procent het coronabeleid, nu staat bijna driekwart (73 procent) van de Nederlanders achter de coronamaatregelen. Wel vindt 60 procent dat het beleid qua regelgeving en handhaving strenger mag of moet. Dat was begin oktober 66 procent, kort daarna ging Nederland in de 'gedeeltelijke lockdown'.

Twee derde lijkt het veilig genoeg dat bibliotheken weer open mogen. Dat de horeca nog dicht blijft, begrijpt het merendeel van de bevolking. 47 procent lijkt het nog niet veilig om café en restaurant weer open te doen, 35 procent denkt dat het wel kan. De rest is neutraal of weet het niet.

Het onderzoek werd gedaan onder 2290 Nederlanders van 18 jaar en ouder, van vrijdag 13 november tot maandag 16 november. Dat is dus voor de meest recente persconferentie, van 17 november.

Meer uit Binnenland

Demonstratie in Vriezenveen rustig verlopen

VRIEZENVEEN (ANP) - Een demonstratie in het centrum van het Overijsselse Vriezenveen tegen de komst van asielzoekers is dinsdagavond rustig en zonder incidenten verlopen. Op het Manitobaplein voor het gemeentehuis verzamelden zich ongeveer honderd mensen, zag een ANP-verslaggever. Rond 21.00 uur waren de meeste mensen weer vertrokken.

1 uur geleden
Onderzoek: sociaaleconomisch zwakkeren worden zwaarder gestraft

DEN HAAG (ANP) - Verdachten die het minder goed voor elkaar hebben, krijgen gemiddeld zwaardere straffen dan mensen die het sociaaleconomisch beter hebben. Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) meldt dat op basis van eigen onderzoeken naar het strafrecht.

3 uur geleden
Pindakaasvloer van Wim T. Schippers keert terug in museum

ROTTERDAM (ANP) - Museum Boijmans Van Beuningen gaat de overleden kunstenaar en tv-maker Wim T. Schippers eren met een nieuwe uitvoering van zijn iconische pindakaasvloer. Dat laat een woordvoerder dinsdag weten aan het ANP. De Pindakaasvloer wordt in juli opnieuw gemaakt in het Depot van het Rotterdamse museum.

4 uur geleden
OM verwijt verdachte dodelijk ongeval Vogelwaarde roekeloosheid

BREDA (ANP) - Het Openbaar Ministerie verwijt de verdachte van het dodelijke ongeval in het Zeeuwse Vogelwaarde roekeloosheid. Dat is juridisch de zwaarste vorm van schuld bij een verkeersongeval, bevestigt het OM na berichtgeving van Omroep Zeeland. Waarom de 19-jarige bestuurder daarvan wordt verdacht, wil het OM op dit moment niet delen.

4 uur geleden
Premier Aruba wekt verbazing met aankondiging vertrek

ORANJESTAD (ANP) - De Arubaanse minister-president Mike Eman heeft aangekondigd dat hij zijn functie op 1 januari 2027 neerlegt. Hij wordt dit jaar op 1 september 65 jaar en wil zijn positie in handen geven van de "nieuwe generatie". Op het eiland is dinsdag verbaasd gereageerd op de stap van de leider van de Arubaanse Volkspartij (AVP).

5 uur geleden
Storing bij NS verholpen, geen inlogproblemen meer

UTRECHT (ANP) - De inlogproblemen waar de NS dinsdag mee kampte, zijn verholpen. Er was sprake van een ict-storing die in de nacht was opgetreden, waardoor niet iedereen kon inloggen op het persoonlijke account bij het bedrijf. Volgens een woordvoerder speelde de drukte van maandag hierbij een rol.

5 uur geleden
OM ziet veroorzaken ongeval Vogelwaarde als dood door schuld

BREDA (ANP) - Het Openbaar Ministerie verdenkt de 19-jarige man die is opgepakt na het dodelijke ongeval in het Zeeuwse Vogelwaarde van dood door schuld en "het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel door schuld". De rechter-commissaris heeft dinsdag bepaald dat de verdachte twee weken langer vast blijft zitten.

7 uur geleden