Veel computers van gemeenten draaien op oude besturingssystemen
DEN HAAG (ANP) - Tientallen Nederlandse gemeenten gebruiken oude besturingssystemen voor hun computers. Die draaien op Windows 7, dat niet meer wordt ondersteund door Microsoft en dus in principe geen beveiligingsupdates meer krijgt. Dat kan riskant zijn nu ook ambtenaren veel thuiswerken, waarschuwen de vakbladen Binnenlands Bestuur en AG Connect na een gezamenlijk onderzoek.
In 22 van de 35 onderzochte gemeenten draaien de computers op Windows 7. In totaal gaat het om ongeveer 16.000 werkplekken. Negen gemeenten hebben er geen 'patches' opgezet, aanvullingen om gaten in de beveiliging van Windows 7 te dichten. Amsterdam is een van de gemeenten met Windows 7. De hoofdstad betaalt Microsoft enkele tonnen per jaar om nog wel patches te krijgen. Amsterdam werkt aan een overstap naar het nieuwere Windows 10. Ook Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Nijmegen, Arnhem, Amersfoort en Zwolle hebben computers met Windows 7.
Microsoft bracht Windows 7 in 2009 op de markt. Ongeveer een kwart van alle Windows-pc's in de wereld draait nog op het systeem. In Nederland zou een op de zes pc's Windows 7 hebben. In januari stopte Microsoft met de ondersteuning van het besturingssysteem voor het grote publiek.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
23 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
4 uur geledenWOUDENBERG (ANP) - In het Utrechtse Woudenberg wordt van 17 juli tot en met 27 augustus 2026 in een sporthal een tijdelijke spoednoodopvang voor vluchtelingen gerealiseerd. Dat maakt de gemeente vrijdag bekend op haar website. Het gaat om een opvang voor zestig personen.
4 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.
4 uur geleden