Vanaf 11 april niet meer naar de GGD na positieve zelftest
DEN HAAG (ANP) - Vanaf 11 april hoeven Nederlanders na een positieve zelftest op corona niet meer naar de GGD om dit te laten bevestigen. Dat is een van de punten uit de langetermijnstrategie voor corona van het kabinet. Preventie wordt een zaak van zowel burgers, overheid als sectoren, maar veel concrete invulling ontbreekt nog in de strategie die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Zelftesten wordt de norm. "Het kabinet roept de samenleving op hierin eigen verantwoordelijkheid te nemen en kijkt naar sectoren om het gebruik van zelftesten te stimuleren", stelt het ministerie van Volksgezondheid. Mensen moeten zich wat het kabinet betreft aan de basisadviezen blijven houden. Ook komt er een "zelfzorgadvies" waarin onder meer komt te staan wat je moet doen na een positieve coronatest, of als je juist negatief test maar wel klachten houdt.
De Landelijke Coördinatie COVID-19 Bestrijding (LCCB) van de GGD zei vrijdagmiddag de komende weken met de GGD'en, het ministerie en het RIVM te zullen overleggen over de toekomstige basiscapaciteit die de GGD'en in stand moeten houden. Ook kijken ze samen naar hoe ze moeten klaarstaan bij een eventuele nieuwe besmettingspiek of als een andere variant van het virus de kop opsteekt. Er moet "een robuust stelsel" komen met een basiscapaciteit die "makkelijk opschaalbaar en wendbaar is".
Controle van rioolwater
Een aspect dat onder meer nog moet worden uitgewerkt is het regelen van voldoende personeel in de zorg. Wanneer nodig, moet er kunnen worden opgeschaald, maar onduidelijk blijft hoe dat moet worden geregeld. Door vaker zuurstof thuis aan patiënten te verstrekken, moet de druk op ziekenhuizen ook worden verlicht.
Verder wil het kabinet zicht houden op de verspreiding van het virus, onder meer door controle van het rioolwater. Ook wordt er rekening gehouden met nieuwe vaccinatierondes en wordt er ingezet op (nieuwe) medicijnen voor mensen die besmet zijn met corona.
Vier scenario's
Het kabinet houdt rekening met vier scenario's. Van een milde waarin corona op een verkoudheid lijkt tot een 'worst case scenario' met veel ziekte en sterfte, en overbelasting van de zorg. Het heeft sectoren gevraagd voor alle vier de scenario's plannen te maken.
Het zal aan het RIVM zijn om te besluiten of en wanneer er nieuw advies van het OMT nodig is. Ook wordt overwogen een Maatschappelijk Impact Team op te richten, dat naast het Outbreak Management Team het kabinet van advies kan voorzien. Dat zou moeten helpen een goede afweging te maken tussen de "epidemiologische en maatschappelijke impact van maatregelen".
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
5 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
7 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
9 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
10 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
10 uur geleden