Van Weel terughoudend over inzet militairen voor grenscontroles
DEN HAAG (ANP) - Minister David van Weel (Buitenlandse Zaken, VVD) reageert terughoudend op het idee om militairen in te zetten bij grenscontroles. Een Kamermeerderheid is voor de BBB-motie om bij de opleiding van beroepsmilitairen ook aandacht te besteden aan grensbewaking. Maar de demissionaire bewindsman wil niet beloven dat militairen hiervoor ook daadwerkelijk worden ingezet.
"De krijgsmacht heeft ook een hoop te doen op dit moment", licht Van Weel toe voor aanvang van de ministerraad. "Ik moet eerst kijken: is dit wel nodig, of kunnen we dit op een andere manier ook doen?" De Koninklijke Marechaussee (KMar) voert sinds december grenscontroles uit om illegale migranten tegen te houden.
Oorspronkelijk stond in de tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen ingediende motie ook het verzoek om militairen "met relevante grenservaring met prioriteit in te zetten". BBB heeft dat gedeelte op verzoek van premier Dick Schoof geschrapt, omdat hij anders een negatief stemadvies zou geven.
In juni schreef Van Weel in een Kamerbrief dat hij het aantal mobiele controles wil uitbreiden en dat hij vermoedt dat de noodzaak van grenscontroles daardoor gaat afnemen. Het gaat om mobiele controles die de KMar al langer uitvoert op de weg, en bij treinen, vliegtuigen en schepen.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
22 uur geleden