Van Weel gaat uitsluiten hulp aan illegalen beter uitleggen
DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister David van Weel (Asiel en Migratie) gaat in een toelichting op een wetsvoorstel beter uitleggen waarom mensen die hulp verlenen aan illegalen niet strafbaar zouden moeten zijn. De VVD-minister wil daarmee tegemoetkomen aan de kritiek van de Raad van State op zijn wet.
Het gaat om een reparatie van een aangenomen voorstel om illegaal verblijf strafbaar te stellen. Dat zou betekenen dat ook alle hulp aan mensen zonder verblijfsvergunning strafbaar zou zijn. Dat wil Van Weel verhelpen. De Raad van State zegt dat er momenteel geen basis in de wet is waarmee alle hulp uit te sluiten valt. Daar moet Van Weel nu dus toelichting op geven.
Van Weel kondigde zijn wetsvoorstel in september aan, nadat de Raad van State eerder kritisch was op het strafbaar stellen van illegaal verblijf. De juristen gaven toen drie opties, maar Van Weel koos een eigen route, naar eigen zeggen om nieuw juridisch gesteggel te voorkomen.
Ongewenstverklaring
Het is nu al strafbaar om hulp te verlenen aan mensen die hier illegaal verblijven, vanwege een inreisverbod of een ongewenstverklaring. Dat blijft zo, schrijft de Raad van State. Dat roept de vraag op hoe de wens van de Tweede Kamer om illegaliteit strafbaar te stellen, te rijmen valt met de bestaande wet. Ook hier gaat de minister tekst en uitleg bij geven, aldus het ministerie.
De Tweede Kamer zal moeten debatteren over het wijzigingsvoorstel, wanneer is nog niet bekend. Het voorstel voor strafbaarstelling van illegaal verblijf is verbonden aan de asielnoodmaatregelenwet, waar de Eerste Kamer nog in zijn geheel over zal debatteren en stemmen.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
21 uur geleden