Van Vroonhoven wil ook lijsttrekker zijn van NSC bij verkiezingen
DEN HAAG (ANP) - Nicolien van Vroonhoven ziet zichzelf wel lijsttrekker worden van NSC bij de eerstvolgende verkiezingen voor de Tweede Kamer. Dat heeft de opvolger van Pieter Omtzigt als fractievoorzitter en politiek leider van de regeringspartij gezegd in het televisieprogramma Bar Laat.
Van Vroonhoven benadrukte dat de leden van de partij beslissen wie bij nieuwe verkiezingen het boegbeeld wordt van de nog jonge partij. "Maar ik denk, zoals ik hier nu zit, en zoals ik het nu proef, ik denk dat ik het balletje wel op ga gooien." Even later beantwoordde ze de vraag of zij het lijsttrekkerschap ambieert nog iets stelliger: "ik denk dat ik gewoon ja zeg."
Omtzigt kondigde afgelopen vrijdag zijn vertrek uit de landelijke politiek aan. Hij worstelt al enkele jaren met zijn gezondheid en zat al twee keer maanden thuis met een burn-out. Van Vroonhoven werd een dag later door de fractie gekozen als zijn opvolger. Zij was anderhalf jaar geleden medeoprichter van de partij.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Oud-Kamervoorzitter Khadija Arib heeft haar conflict met het presidium van de Tweede Kamer bijgelegd, schrijft de huidige voorzitter Thom van Campen in een brief. Het conflict ging over het onderzoek dat het presidium in 2022 naar Arib liet instellen na twee anonieme brieven over haar gedrag. Na mediation zijn Arib en het presidium tot een oplossing gekomen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil over vier jaar, samen met Europese bondgenoten, een plan in gang hebben gezet om de afhankelijkheid van de Verenigde Staten voor de veiligheid van het Nederlandse grondgebied sterk te verminderen. Dat staat in de internationale veiligheidsstrategie die minister Tom Berendsen (Buitenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In de gasvoorraden zit momenteel ongeveer de helft van het gasgebruik in een normale winter. Dat zegt energieminister Stientje van Veldhoven (D66) in het wekelijkse vragenuur. "Dat zit er nu al in en we blijven vullen."
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het wordt verboden om therapie te geven om iemand van homoseksualiteit te 'genezen'. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met een wetsvoorstel hierover van D66, VVD, PRO, SP en Partij voor de Dieren. Zulke conversietherapieƫn richten volgens de partijen grote schade aan. De indieners halen uit wetenschappelijk onderzoek dat er een verband is met depressies, psychische klachten, sociale problemen en soms zelfs (pogingen tot) zelfmoord.
21 uur geleden