Van Nieuwkerk over rapport: heb niemand over de tafel getrokken
HILVERSUM (ANP) - Matthijs van Nieuwkerk heeft "onderschat" wat het rapport van de Commissie-Van Rijn over de werkcultuur bij de NPO los zou maken. Dat schrijft de presentator in een brief aan zijn redactie bij RTL, die wordt gedeeld nadat bekend is gemaakt dat Van Nieuwkerk en RTL hun samenwerking uitstellen.
Zijn oud-werkgever BNNVARA stelt volgens Van Nieuwkerk "publiekelijk en volstrekt ongefundeerd" dat enkele ervaringen uit het rapport op hem van toepassing zijn. "Ik heb nooit iemand over een tafel getrokken, ik heb nooit iemand in zijn gezicht gespuugd, ik heb nooit iemand bij de keel gegrepen of op de grond gewerkt", schrijft hij. "Dat staat allemaal zeer ver van mij af en ik vind de suggestie alleen al verschrikkelijk."
Het rapport werd mede geschreven na berichten van de Volkskrant over wangedrag op de werkvloer bij De Wereld Draait Door (DWDD), dat Van Nieuwkerk presenteerde. Van Nieuwkerk geeft in de brief toe dat hij "verbaal intimiderend" was en "daarbij grenzen overschreden" heeft. "Daar ben ik me nu van bewust en dat spijt me zeer en dat zal ik ook nooit meer laten gebeuren", schrijft hij. Hij vindt het "zeer onaangenaam" dat een volgens hem destijds als wederzijds en evenwichtig beoordeelde relatie nu door de BNNVARA-directie als seksueel grensoverschrijdend wordt veroordeeld.
Reflecteren
BNNVARA ontkent in een reactie dat de omroep heeft gezegd "dat alle incidenten die zijn opgesomd in het rapport kunnen worden toegedicht aan de presentator".
De presentator heeft ruim een jaar de tijd gehad om te reflecteren op de situatie rondom DWDD, schrijft hij. In die tijd zou hij hebben begrepen wat er in het verleden mis is gegaan. Ook had hij het vertrouwen om weer te werken aan nieuwe programma's. Bij RTL hoopte hij "opvolging te kunnen geven" aan de conclusies en aanbevelingen uit het rapport, maar dat "blijkt nu toch te voorbarig", aldus Van Nieuwkerk.
Volgens de presentator zijn RTL en hij samen tot de "spijtige" conclusie gekomen dat hij pas op de plaats moet maken en dat voorbereidingen voor nieuwe programma's tot nader order worden uitgesteld. RTL gaat "in de loop van het jaar" de beoogde samenwerking met Matthijs van Nieuwkerk opnieuw bekijken, zo laat een woordvoerder weten.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden