Van Hijum: mijn rol bij NSC onderwerp van gesprek
DEN HAAG (ANP) - Eddy van Hijum gaat met het partijbestuur overleggen over de toekomst en zijn eigen rol bij NSC. "De vorm waarin, de manier waarop en mijn eigen betrokkenheid daarin zal onderwerp van gesprek zijn," zegt hij op de dag na de verkiezingen. De partij komt niet terug in de Tweede Kamer; eerder waren ze met twintig leden vertegenwoordigd.
Van Hijum wil graag politiek actief blijven. "Ik voel me verplicht om dat wat we hebben opgebouwd, te beschermen." De voormalige vicepremier doelt op de partijorganisatie en de overgebleven achterban. Van Hijum heeft sinds de uitslag contact gehad met oprichter Pieter Omtzigt, "die leeft enorm met ons mee, baalt hier natuurlijk ook van".
De partij was zich al aan het voorbereiden op de gemeenteraadsverkiezingen en gaat daarmee door. Van Hijum kan nog niet zeggen wat zijn rol daarin wordt. "Ik moet hier ook echt nog even van bijkomen. We zullen de komende tijd nadenken hoe we dit verder gaan inrichten."
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
46 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
20 uur geleden