Van Hijum: mensen met migratieachtergrond in hoek gezet
DEN HAAG (ANP) - Woorden doen ertoe, dat is de conclusie die vicepremier en minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) trekt na de rellen in Amsterdam, de politieke reacties daarop en de crisis die vervolgens ontstond binnen de coalitie. "Mensen met een migratieachtergrond voelen zich af en toe in een hoek gezet waar zij niet thuis willen horen. Ik vind dat we daar in onze aanpak serieus op moeten letten", aldus Van Hijum vrijdag bij de inloop van de ministerraad. "Ja, de Joodse gemeenschap verdient bescherming, beter dan we de afgelopen jaren hebben geleverd. Maar dat mag er niet toe leiden dat andere mensen zich onveilig voelen."
De verhoudingen binnen het kabinet leidden tot het opstappen van staatssecretaris Nora Achahbar en Kamerleden Rosanne Hertzberger en Femke Zeedijk, allen van de partij NSC van Van Hijum. "Het gaat over de manier waarop we over problemen spreken. Je moet kunnen benoemen wat oorzaken zijn, je moet kunnen benoemen waar we met elkaar een streep moeten trekken", vindt de vicepremier. "Maar laten we ook proberen de verbinding te zoeken, de polarisatie tegen te gaan. Dat is ook wat Nora Achahbar in haar statement heeft aangegeven."
Zeedijk zei bij haar vertrek dat ze in het kabinet de zelfreflectie miste over het feit dat met Nora Achahbar de enige Marokkaans-Nederlandse vrouw uit het kabinet is vertrokken. Dat "schetst het beeld alsof iemand met die achtergrond niet welkom is of niet zou kunnen functioneren in dit team", zei het vertrokken Kamerlid.
Vicepremiers Fleur Agema (PVV) en Mona Keijzer (BBB) hadden voor de ministerraad geen behoefte om te reflecteren op deze kritiek. Keijzer vindt de woorden die Zeedijk en Hertzberger hebben gesproken bij hun vertrek "niet kunnen", maar hield het daarbij. Agema zei het vertrek van Achahbar te betreuren, maar ging niet in op vragen over de omgangsvormen tijdens de ministerraad. "Ik kan u niets vertellen over de ministerraad, want die is geheim."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
1 dag geleden