Van Gennip wil wonen en werk arbeidsmigranten loskoppelen
DEN HAAG (ANP) - Arbeidsmigranten die hun baan verliezen, zouden daardoor niet ook gelijk hun woning moeten kwijtraken. Minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) roept werkgevers daarom op niet te wachten op een wet die uitzendbureaus verplicht arbeidsmigranten onder goede werk- en woonomstandigheden te laten werken. De minister hoopt dat daarmee een einde komt aan de "ontzettend schrijnende" omstandigheden van arbeidsmigranten.
"Werkgevers kunnen nu al heel veel stappen zetten voordat de wet er is. Zij hoeven niet op de Arbeidsinspectie te wachten", zei Van Gennip voorafgaand aan de ministerraad.
Het wetsvoorstel verplichte certificering moet nog door Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. In 2024 moeten alle uitzendbureaus een certificaat aanvragen. Daarmee hoopt het kabinet een einde te maken aan malafide uitzendbureaus. De Arbeidsinspectie gaat handhaven op de certificeringsplicht.
Omgang
Met de certificering wil het kabinet ook bereiken dat baan en huisvesting van elkaar worden losgekoppeld. "Als arbeidsmigranten hun baan verliezen, zijn ze vaak ook hun woning kwijt en gaan ze rondzwerven op straat. We moeten echt beter omgaan met arbeidsmigranten", zegt Van Gennip.
Er worden al stappen in de goede richting gezet, vindt de minister, maar er moet in haar ogen meer gebeuren. Als het werk in Nederland er voor arbeidsmigranten op zit, moeten ze terug gaan naar hun land van herkomst.
Discussie
Wezenlijker is dat de "discussie wordt gevoerd over wat voor economie we willen zijn en wat voor soort banen daarbij horen", zegt Van Gennip. Distributiecentra bijvoorbeeld hebben veel arbeidsmigranten in dienst omdat Nederlanders daar niet willen werken. Wat haar betreft moet ook de vraag worden gesteld of je in Nederland wel distributiecentra voor heel Noord-Europa wilt hebben.
Ook wil ze de discussie aanjagen of het niet beter is om te investeren in automatiseren en robotiseren, dan telkens arbeidskrachten naar Nederland te halen om het werk te doen.
Meer uit Binnenland
KAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
1 minuut geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
20 minuten geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
21 minuten geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
7 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
10 uur geleden