Van Gennip: verplicht certificaat uitzendbureaus pas vanaf 2025
DEN HAAG (ANP) - Verplichte certificering voor uitzendbureaus, om onder meer uitbuiting van arbeidsmigranten tegen te gaan, wordt op zijn vroegst op 1 januari 2025 ingevoerd. Volgens minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) gaat het om ingewikkelde wetgeving die zorgvuldig moet worden behandeld. Daarom kunnen de regels hiervoor pas over tweeënhalf jaar ingaan.
Het wetsvoorstel gaat deze zomer 'in consultatie'. Belanghebbenden, in dit geval onder meer de uitzendbranche, kunnen zich er dan over uitlaten. De Kamer wordt ongeveer tegelijkertijd geïnformeerd over het plan, aldus Van Gennip. Ze wil het voorstel het liefst zo snel mogelijk invoeren, maar wil ook "dat het tanden heeft". Dat vraagt volgens de bewindsvrouw meer tijd.
Het idee is dat alleen uitzendbureaus die zich aan de regels houden zo'n certificaat krijgen. Bedrijven die werknemers inhuren via een bureau zonder certificaat, moeten worden beboet. "Uitleners die misbruik maken van de kwetsbare positie van arbeidsmigranten, bijvoorbeeld door hen onder te betalen of slecht te huisvesten, kunnen hun certificaat verliezen en zo uit de markt worden geweerd", schreef Van Gennip vorige maand aan de Kamer.
Emile Roemer
Invoering van zo'n stelsel is een van de adviezen van een commissie onder leiding van voormalig SP-leider Emile Roemer. Kamer én kabinet hebben die aanbevelingen omarmd, maar de Kamer wil wel dat het kabinet meer haast maakt. Van Gennip benadrukt dat ook de komende tijd al veel wordt gedaan om uitbuiting tegen te gaan.
Om te voorkomen dat het nog langer duurt, wordt het stelsel wel alvast voorbereid terwijl het parlement de wetgeving bespreekt. "Het streven is dat, als de Eerste Kamer de wet heeft aangenomen, het stelsel in de startblokken staat om de certificaten te verlenen", aldus Van Gennip. Ze heeft ook gekeken of het mogelijk is bepaalde delen van het nieuwe stelsel wel al in te laten gaan, maar "dat is inhoudelijk lastig. Het hangt allemaal met elkaar samen."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
5 uur geleden