Van Gennip steunt oproep werkgevers om minder parttime te werken
DEN HAAG (ANP) - Minister Karien van Gennip (Werkgelegenheid) juicht de oproep van werkgevers toe dat werknemers meer uren zouden moeten maken. "Dat leidt tot meer koopkracht, meer loon en helpt ook tegen de krapte", zegt de bewindsvrouw, die hint naar maatregelen op Prinsjesdag.
"Als we met elkaar in Nederland de uitdagingen aan willen gaan in de zorg, het onderwijs en de techniek, dan moeten we allemaal een stapje naar voren zetten", zegt Van Gennip. Het kabinet stimuleert volgens de minister al om meer uren te werken, met de verhoging van het minimumloon in 2023 en de plannen om kinderopvang nagenoeg gratis te maken. "Wie weet wat met Prinsjesdag nog komt", zegt ze verder.
Zelfs voor mensen die hun extra verdiensten voor een groot deel moeten afdragen aan de Belastingdienst, zijn volgens Van Gennip redenen om meer te werken. "Want je bouwt ook je pensioen op."
Ondernemersorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland en AWVN hebben vrijdag ervoor gepleit om ervoor te zorgen dat werknemers meer uren gaan draaien. Dan blijft de werkdruk beheersbaar en worden aan personeelstekort verbonden maatschappelijke problemen minder erg, bijvoorbeeld in het onderwijs en in het openbaar vervoer. Kabinetsplannen die dit beogen bieden volgens de werkgevers nog te weinig soelaas op de korte termijn.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
14 uur geleden