Van Dissel somber over versoepelingen coronamaatregelen
HILVERSUM (ANP) - Directeur Jaap van Dissel van het RIVM is somber over versoepelingen van de coronamaatregelen in december. "Het gaat traag en moeizaam met de daling van besmettingscijfers. Hierdoor is de zorg nog te veel belast. Het wordt te onzeker om een voorspelling te doen. Ik ben er somber over dat we met elkaar kerst kunnen vieren", zei Van Dissel in Nieuwsuur.
Volgens Van Dissel kan de kerst ook werken als een katalysator als mensen te veel bij elkaar komen. "Een week later staat alweer oud en nieuw op het programma. Als we dat ook samen gaan vieren kan het virus zich alleen nog maar meer verspreiden."
Het Outbreak Management Team (OMT) adviseerde eerder deze week ook al om de coronamaatregelen niet te versoepelen in december.
Volgens Van Dissel hangt het van onszelf af wanneer corona onder controle zal zijn. "Veel factoren hebben we zelf in de hand. Als iedereen in het tweede kwartaal van volgend jaar een vaccinatie heeft gekregen, verwacht ik dat we tegen de zomer ons 'normale' leven weer kunnen oppakken."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
5 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
7 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
9 uur geleden