Van Dijk: dragen OneLove-band heroverwegen bij gele kaart
DOHA (ANP) - Virgil van Dijk zal heroverwegen de OneLove-aanvoerdersband op het WK te dragen als hij daarvoor met een gele kaart wordt bestraft. Dat zegt de aanvoerder van het Nederlands elftal zondag tegen de NOS in reactie op berichtgeving in Bild.
De Duitse krant meldt dat alle aanvoerders met een OneLove-band om mogelijk een gele kaart krijgen, vanwege het uitdragen van een politieke boodschap. "Ik speel niet graag met een gele kaart op zak en helemaal niet als we het kunnen voorkomen. Ik heb nog niets gehoord en als ik iets hoor, dan zullen we dat intern bespreken", aldus Van Dijk, die de OneLove-band maandag in de openingswedstrijd van Oranje tegen Senegal wel van plan is om te dragen.
De kleurige aanvoerdersband is een idee van de KNVB en staat voor inclusie en diversiteit. In Qatar, waar veel is te doen om mensenrechten, wil de bond op die manier een statement maken. Meerdere landen sloten zich bij het plan aan. Onder meer de aanvoerders van Engeland en Duitsland dragen de band ook. Frankrijk zag ervan af omdat de FIFA onduidelijk bleef over of het mag of niet.
De KNVB heeft al gezegd een eventuele geldboete voor lief te nemen. Op de berichtgeving in Bild, over de mogelijke gele kaart als straf, zegt de bond: "Dat is speculeren, een vraag van wat en als. Dat verandert het voor ons nu niet."
Meer uit Voetbal
PRAAG (ANP/RTR) - De Tsjechische spits Patrik Schick heeft zijn afscheid bij de nationale ploeg van Tsjechië aangekondigd na de uitschakeling in de groepsfase op het WK voetbal. De Tsjechen verloren in de nacht van woensdag op donderdag de laatste groepswedstrijd met 3-0 van Mexico en eindigden als laatste in groep A.
56 minuten geledenLONDEN (ANP) - Oranje-international Victoria Pelova vervolgt haar carrière bij Tottenham Hotspur, zo meldt de Londense club. De 27-jarige middenvelder speelde de afgelopen drie seizoenen bij stadsgenoot Arsenal, maar vorige maand werd bekend dat ze die club transfervrij zou verlaten.
2 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - De bevolking van Kansas City is donderdag massaal uitgelopen voor de fanwalk van de Oranjefans. Duizenden mensen gingen tegen het einde van de ochtend in oranje kleding de straat op om zich aan te sluiten bij de fans van het Nederlands elftal, die na een feestje in het Power & Light District achter de Oranjebus aanliepen door het centrum van de stad.
3 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - De veiling van gedragen shirts van de spelers van het Nederlands elftal tijdens het tweede WK-duel met Zweden heeft 50.618 euro opgeleverd. Het overgrote deel van de opbrengst gaat naar het Prinses Máxima Fonds.
3 uur geledenBARCELONA (ANP/DPA) - De Duitse keeper Marc-André ter Stegen is dicht bij een overgang naar Ajax. Volgens de Spaanse sportkrant AS staat de Duitser op het punt zich door FC Barcelona voor een seizoen te laten verhuren aan de Amsterdammers.
3 uur geledenMIAMI (ANP/RTR) - Neymar kon zijn tranen na zijn rentree in het Braziliaanse elftal op het WK voetbal naar eigen zeggen niet bedwingen. De 34-jarige aanvaller maakte in de nacht van woensdag op donderdag na een afwezigheid van bijna duizend dagen weer minuten voor de 'Seleção' in de gewonnen groepswedstrijd tegen Schotland (3-0).
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Daphne Koster heeft een nieuwe functie bij Ajax en is sinds begin deze maand hoofd strategie vrouwenvoetbal. Dat heeft de Amsterdamse club donderdag bekendgemaakt. De 45-jarige oud-speelster was jarenlang hoofd vrouwenvoetbal. In haar nieuwe, strategische, adviserende rol gaat ze zich richten op "de brede ontwikkeling van de Ajax Vrouwen op het gebied van opleiding, nationale en internationale groei."
5 uur geleden