Van der Wal wil geen boer verplicht uitkopen
AMSTERDAM (ANP) - Minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) wil geen enkele boer verplicht uitkopen, zei ze in het tv-programma WNL op Zondag. Ze gelooft niet in verplicht onteigenen of in het intrekken van vergunningen. "Ik zal het niet inzetten." Het verplicht uitkopen van boeren ligt politiek uiterst gevoelig.
Met haar uitspraak lijkt de demissionair VVD-minister een draai te maken. In de kabinetsplannen om de stikstofuitstoot in onder meer de landbouw fors terug te dringen, werd verplichte onteigening als een, weliswaar laatste, redmiddel gezien. De stikstofplannen leidden tot grimmige boerenprotesten.
In een Kamerdebat in februari zei Van der Wal als eerste stap in te zetten op vrijwillige uitkoop en pas daarna op het "dwingende instrumentarium". Ze ziet meer in normeren en beprijzen, zei ze ook bij WNL op Zondag. "Dat je betaalt voor wat je uitstoot. Dat is voor mij het alternatief voor het verplichtend instrumentarium."
De minister zei zondag dat ze boeren niet verplicht wil uitkopen "omdat het best moeilijk is om de relatie aan te tonen tussen degene die uitstoot en waar het neerslaat in de natuur. En omdat ik het ook vanuit menselijk oogpunt niet wenselijk vind."
'Stok achter de deur'
Toch wil ze de mogelijkheid niet uitsluiten.
"Maar je hebt wel iets nodig. Een soort stok achter de deur." Daarom kijkt ze naar een "heel ander instrument. Dat is normeren en beprijzen." Als partijen buiten de overheid rechtszaken aanspannen en de overheid die verliest, "word je als overheid verplicht een vergunning in te trekken", zei Van der Wal.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
21 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
51 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
20 uur geleden