Van der Wal heeft spijt van onrust en zorgen bij boeren
DEN HAAG (ANP) - Stikstofminister Christianne van der Wal trekt het zich aan dat boeren "onrust en zorgen" hebben over de stikstofaanpak. "Ik besef hoe erg dat is en dat spijt mij ook."
De minister erkent dat het kabinet te weinig perspectief gaf aan de sector. Ook onderschrijft ze dat haar inmiddels beruchte 'stikstofkaartje' voor veel onrust zorgde. Op die kaart stond zeer gedetailleerd waar stikstofneerslag gereduceerd moet worden. Boeren lazen hierin of specifiek zij wel of niet moeten stoppen. De minister zegt ook dat die kaart van tafel gaat.
Van der Wal hoopt dat het rapport van Johan Remkes bijdraagt aan "vervolgstappen" met de landbouwsector. Zij hoopt ook dat alle betrokken partijen werken aan "verbinding" en hun onwelgevallige maatregelen uit het rapport niet zullen uitvergroten.
Inhoudelijke reactie
Afgelopen zomer, toen de boerenprotesten en bedreigingen een kookpunt bereikten, was er volgens Van der Wal "even heel veel afstand tussen Den Haag en de rest van Nederland". Nu ligt er volgens Van der Wal "een complexe opgave", maar die mag volgens haar "geen doel op zich zijn".
Het kabinet wil volgende week vrijdag een eerste inhoudelijke reactie geven op het rapport van Remkes. Daarin staat onder meer dat 2030 gehandhaafd moet blijven als jaar om de stikstofuitstoot gehalveerd te hebben. Wel moet er tussendoor de mogelijkheid zijn om op lokaal niveau doelen aan te passen. Verder vindt hij dat er meer perspectief voor de landbouw moet komen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
9 uur geleden