Van der Wal: blijf gewoon aan de slag met stikstofbeleid
DEN HAAG (ANP) - Natuur - en stikstofminister Christianne van der Wal zegt zich weinig aan te trekken van het gedoe rond de stikstofdoelen in het coalitieakkoord. "Hier staat een minister die gewoon aan de slag is en blijft", zei zij donderdag voorafgaand aan de ministerraad. "Ik ben nu bezig met 2025". In dat jaar is het eerste meetmoment voor de stikstofaanpak van het kabinet.
In het coalitieakkoord is afgesproken dat het uiteindelijke doel voor vermindering van de stikstofuitstoot in 2030 moet zijn gehaald. Het CDA liet vorige week weten met dat jaartal niet meer te kunnen leven en op dat punt het coalitieakkoord te willen openbreken. Maar dan moet eerst duidelijk zijn welke kant het opgaat in de nieuwe provinciebesturen, die nu worden gevormd.
Over dit onderwerp debatteerde de top van het kabinet woensdag urenlang met een getergde oppositie in de Tweede Kamer, die duidelijkheid eiste over hoe het nu verder moet. Aan het einde van dat debat, waarbij Van der Wal noch haar landbouwcollega Piet Adema aanwezig was, zegde vrijwel de gehele oppositie het vertrouwen in het kabinet op.
Plannen provincies
Van der Wal reageert een dag later ontspannen op de felle discussies in de Kamer. "Een jaartal is geen doel op zich", zegt zij. "Waar het om gaat is dat we de natuur moeten herstellen om weer vergunningen te kunnen verlenen". Daarbij is het wachten nu op plannen waar de provincies mee gaan komen. Die moeten gewoon 2030 als richtpunt nemen, zegt de VVD-minister. "Het coalitieakkoord staat."
Wel erkent ook zij dat 2030 door het zwaarwegende advies van Johan Remkes, die vorig jaar werd ingevlogen om de ontstane onrust in de landbouwsector te helpen bezweren, een minder harde deadline is geworden. In sommige gebieden is "geen tijd te verliezen", maar er zijn ook plekken waar de stikstofaanpak best wat langer mag duren, "als je de dalende lijn maar te pakken hebt".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
15 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden