Van der Staaij: voortvarendheid nodig in kabinetsformatie
DEN HAAG (ANP) - Voormalig SGP-voorman Kees van der Staaij kijkt "met grote belangstelling, maar ook met onrust" naar het verloop van de kabinetsformatie. Hij mist voortvarendheid en waarschuwt dat het schadelijk is voor het vertrouwen in de overheid als het proces zich voortsleept.
"Die oude volksvertegenwoordiger komt dan wel weer even boven", erkent Van der Staaij, die na de verkiezingen in november na 25 jaar afscheid nam als Tweede Kamerlid. "Die denkt van: ja, jullie moeten het in Den Haag wel oplossen met elkaar."
Van der Staaij was vrijdag uitgenodigd bij informateur Kim Putters om zijn licht te laten schijnen over de politieke impasse waarin de kabinetsformatie is beland. Hij wilde na afloop niet zeggen hoe hij vindt dat het verder moet, nu een gewoon meerderheidskabinet met daarin de PVV als grootste partij niet mogelijk lijkt. Hij wil naar eigen zeggen niet de informateur of zijn opvolger "voor de voeten lopen".
Verantwoordelijkheid
Als oud-voorzitter van een commissie die het functioneren van de Tweede Kamer tegen het licht hield, heeft Van der Staaij de informateur er wel op gewezen "dat het heel belangrijk is dat de Kamer ook zijn eigen verantwoordelijkheid op een goede manier neemt". Bij het maken en het beoordelen van wetten bijvoorbeeld, en bij het uitoefenen van de controlerende taak van de volksvertegenwoordiging.
Putters liet zich eerder op de dag door twee historici informeren over "de geschiedenis van kabinetsvorming". Ook zij wilden na afloop weinig kwijt over wat er binnen was besproken. De informateur benut de voorjaarsvakantie van de Tweede Kamer om zich te verdiepen in alternatieve vormen van samenwerking tussen partijen. Volgende week praat hij weer met de fractieleiders in de Tweede Kamer.
Meer uit Politiek
GRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
10 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Don Ceder van de ChristenUnie vindt de excuses die premier Rob Jetten zondag heeft uitgesproken aan de Molukse gemeenschap in Nederland "een historisch markeringspunt". Dat zei hij over de toespraak van Jetten voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
1 dag geledenDEN BOSCH (ANP) - Christine Teunissen zal opkomen voor dieren én mensen, beloofde ze op haar eerste congres als leider van Partij voor de Dieren. "We zijn bij de dieren begonnen. En vanuit de belangen van de dieren volgen de belangen van de natuur, ecosystemen en mensen die in de verdrukking komen", zo sprak de politica haar partijgenoten zaterdagmiddag toe in de Brabanthallen in Den Bosch.
2 dagen geleden