Van der Plas blijft met BBB inzetten op meerderheidskabinet
DEN HAAG (ANP) - De BBB blijft inzetten op de vorming van een meerderheidskabinet. Dat zal de boodschap aan informateur Kim Putters zijn, verklaarde BBB-leider Caroline van der Plas maandag.
"Ik denk dat je met een meerderheidskabinet, met alle crises die we hebben, dat dat gewoon de beste optie is", aldus Van der Plas. Ze vindt ook dat er vaart moet worden gemaakt met een nieuwe coalitie.
Ze pleit nog steeds voor een coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB. Maar Pieter Omtzigt van NSC heeft al aangegeven deze vorm niet te steunen. "Ik weet niet wat Pieter deze week allemaal heeft gedaan en tot welke inzichten die is gekomen. Dat zullen we horen", zei Van der Plas.
Wilders
De NSC-leider stapte begin deze maand uit gesprekken over een mogelijke rechtse coalitie onder leiding van de toenmalige informateur Ronald Plasterk. Omtzigt vindt een minderheidskabinet een optie die onderzocht moet worden.
De informateur ontvangt maandag zes fractievoorzitters om te praten over de vorming van een nieuw kabinet. Hij inventariseert welke kabinetsvorm de voorkeur heeft van de partijen en onderzoekt hoe die varianten eruit zien.
De eerste fractieleider die Putters sprak was Geert Wilders. Die wil ook het liefst een meerderheidskabinet, zei hij. Daarna heeft een minderheidskabinet zijn voorkeur en als het niet anders kan een extraparlementair kabinet.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
19 uur geleden