Van der Burg: vanaf nu hoeft niemand buiten te slapen in Ter Apel
DEN HAAG (ANP) - Met ingang van vrijdagavond hoeft niemand meer buiten te slapen bij het aanmeldcentrum Ter Apel. Iedereen die dat wil, kan opgevangen worden in Ter Apel of op een andere opvanglocatie, zegt staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) tegen het ANP. De volgens hem meer dan honderd mensen die vrijdagavond nog op het voorterrein staan, worden nu overgebracht naar verschillende locaties. De bewindsman weet niet hoeveel mensen er zelf voor kiezen om buiten te blijven.
Van der Burg heeft vrijdagavond opnieuw een bezoek gebracht aan Ter Apel. Hij heeft er gesproken met enkele asielzoekers die zich op het voorterrein bevonden. Ook heeft hij overlegd met enkele burgemeesters, de politie en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) over de extra opvang, de veiligheidsomstandigheden en het vervoer.
De afgelopen nacht brachten nog ongeveer driehonderd mensen de nacht door buiten de hekken van het aanmeldcentrum. De nachten ervoor ging het ook al om tientallen mensen, terwijl er de afgelopen week veel opvangplekken zijn bijgekomen. Onder de buitenslapers zijn mensen voor wie echt geen plek was in de noodopvang, maar er zijn ook mensen die niet weg willen omdat ze bang zijn dat ze dan nog langer moeten wachten op de registratie van hun asielprocedure.
Zoutkamp
Vanaf zaterdag gaat in het Groningse Zoutkamp op een terrein van Defensie een noodopvanglocatie open voor asielzoekers die niet terechtkunnen in Ter Apel. Daar kunnen honderden mensen terecht. Van daaruit worden zij op een gegeven moment overgebracht naar Ter Apel om zich aan te melden voor een asielprocedure.
Nieuwe asielzoekers in Ter Apel krijgen binnenkort een nummer voordat ze naar een noodopvanglocatie worden overgebracht. Met dat nummer kunnen ze later terecht in Ter Apel. Als ze zich daar dan hebben aangemeld, keren ze niet meer terug naar bijvoorbeeld Zoutkamp, maar worden ze naar een opvanglocatie elders gebracht. Dit systeem lijkt simpel, maar kon volgens Van der Burg niet eerder worden ingevoerd vanwege het risico op fraude. De nummertjes mogen niet makkelijk worden nagemaakt. De nummertjes worden volgende week ingevoerd, zegt hij.
Meer uit Politiek
BREUKELEN (ANP) - Theatermaakster en politica Agaath Witteman is vrijdag op 84-jarige leeftijd overleden. Ze stierf na een kort ziekbed aan de gevolgen van een hersentumor, in het bijzijn van haar familie. Theaterproducent Matthijs Bongertman heeft dat zaterdag namens de familie aan het ANP bevestigd na berichtgeving door de Volkskrant.
1 dag geledenHARDERWIJK (ANP) - De leden van de ChristenUnie hebben zich op een congres in Harderwijk geschaard achter de strengere asielkoers van de Tweede Kamerfractie. Maar de uitslag van de stemming kon niet verhullen dat een groot deel van de achterban worstelt met de koerswijziging. Een oproep van oud-partijkopstuk Leen van Dijke om "trouw aan de kernwaarden" van de partij te blijven, kreeg ook brede steun.
1 dag geledenHARDERWIJK (ANP) - De ChristenUnie mist bij het kabinet-Jetten de beloofde terughoudendheid in medisch-ethische kwesties, met name rond een onlangs aangenomen wet over het gebruik van embryo's voor wetenschappelijk onderzoek. Dat heeft partijleider Mirjam Bikker gezegd op het congres van de christelijke partij in Harderwijk. "Stop met de liberale dramagenda", zei zij in een toespraak.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het levert geen extra problemen op in Ter Apel als het Europese migratiepact volgende week vrijdag van kracht wordt, verwacht asielminister Bart van den Brink. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) gebruikt vanaf dan een nieuw systeem en gaat dat voorlopig alleen in Ter Apel gebruiken. Daardoor kunnen aanmeldingen niet meer worden afgehandeld door het asielzoekerscentrum in Budel, dat normaal gesproken enkele tientallen aanmeldingen per dag op zich neemt.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Tijdens de verhoren van volgende week moeten Mark Rutte, Dick Schoof en Wouter Koolmees voor de parlementaire enquêtecommissie corona verschijnen. Het is de tweede volle verhoorweek en deze staat in het teken van de organisatie van de corona-aanpak.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Woonminister Elanor Boekholt-O'Sullivan vindt dit niet het goede moment om gemeenten die te weinig statushouders opvangen daarop aan te spreken. Gemeenten huisvesten al jaren veel minder vluchtelingen met verblijfspapieren dan moet van de wet. De D66-bewindsvrouw werkt aan afspraken met de gemeenten hierover. "Het zou echt heel raar zijn als ik dan nu hier hele stevige uitspraken doe."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Er is geen link tussen het besluit om de begroting van minister Sjoerd Sjoerdsma (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, D66) dit jaar bij te plussen en de beslissing om verder te gaan met het wetsvoorstel strafbaarstelling verheerlijking terrorisme. Dat zei vicepremier en VVD-leider Dilan Yeşilgöz vrijdag.
2 dagen geleden