Van der Burg streeft naar nul buitenslapers, maar geen garantie
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) kan niet garanderen dat deze zomer opnieuw tal van asielzoekers buiten moeten slapen als er niet genoeg opvangplekken zijn. Maar hij is hoopvol en "streeft naar nul, nul, nul" buitenslapers, zei hij tegen een bezorgde Tweede Kamer. Partijen wilden opheldering over het hoge aantal van 75.000 plekken die nodig zouden zijn om gevluchte mensen op te vangen eind dit jaar, waarover diverse media schreven.
Van der Burg vindt dat de instroom "idioot hoog" is - de hoogste sinds 2015/2016 - maar zei dat dit cijfer niet onbekend is. Er wordt al rekening mee gehouden. "Er zijn nu 32.000 structurele opvangplekken, zodat er daarnaast nog ruim 40.000 plekken nodig zijn". Het komende half jaar is er nog geen probleem, omdat er nog duizenden plekken in de (crisis-)noodopvang zijn. Die spoedopvang is gerealiseerd na de groeiende stroom vluchtelingen vorig jaar. Er waren zoveel nieuwe asielzoekers dat dagelijks honderden mensen buiten sliepen bij het asielcentrum in Ter Apel, waar zij zich als eerste moeten aanmelden.
De komende tijd lopen wel een paar contracten voor de tijdelijke opvang van asielzoekers af, zo had de bewindsman al eerder aangegeven. "Als we niks doen, hebben we een probleem". Daarom is het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) volgens hem al aan de slag gegaan om "contracten te verlengen of nieuwe af te sluiten", aldus Van der Burg.
Spreidingswet
Ook de nieuwe spreidingswet is daarin een element, benadrukte hij, omdat die moet zorgen voor een betere spreiding van de opvang over gemeenten. Weigerachtige gemeenten kunnen uiteindelijk gedwongen worden opvang te regelen. Het wachten is nog op een advies van de Raad van State en daarna gaat het naar het parlement toe voor behandeling. Van der Burg vertrouwt erop dat veel gemeenten niet op de wet wachten maar al bezig zijn met locaties.
De nareisbeperking die het kabinet had ingesteld om de overkomst van familie van statushouders af te remmen, heeft zijn doel bereikt volgens Van der Burg. In de paar maanden dat de maatregel gold, zijn er 1200 mensen minder naar Nederland gekomen. Zij hadden anders in het gras moeten slapen of er hadden nog meer extra voorzieningen getroffen moeten worden, zei de bewindsman. Inmiddels heeft het kabinet een streep gezet door de maatregel na enkele gerechtelijke uitspraken en is nu de Raad van State aan zet. Van der Burg zei dat hij het eindoordeel van de hoogste bestuursrechter zal volgen.
Van der Burg is komende dagen in Stockholm bij een EU-overleg om te proberen de asielinstroom naar de Europese Unie in te dammen.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden