Van der Burg roept gemeenten opnieuw op meer opvang te regelen
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) stuurt donderdag alle gemeenten een brief "met het verzoek om bij te dragen aan het bieden van voldoende plekken voor minderjarige asielaanvragers met begeleiding". Hij doet de nieuwe oproep samen met de stichting Nidos, die de voogdij heeft over jonge vluchtelingen, en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), laat zijn woordvoerder weten in een eerste reactie op de uitspraak van de rechter dat Nederland niet voldoet aan de normen voor menswaardige opvang van asielzoekers.
Het ministerie bestudeert de uitspraak, zo laat de woordvoerder weten. Hij benadrukt dat het ministerie afhankelijk is van gemeenten om plekken te bieden voor minderjarige asielzoekers. De rechter bepaalde dat per direct kwetsbare asielzoekers, zoals kinderen jonger dan 1 jaar en hun gezinsleden en alleenstaande minderjarige vreemdelingen, niet meer in de crisisnoodopvang mogen worden geplaatst.
De woordvoerder kan daar nu niet meer op zeggen dan dat "voor ons vooropstaat dat minderjarigen kwetsbaar zijn en menswaardige opvang in een veilige omgeving verdienen". Meer plekken in gemeenten zijn nodig, zowel opvang voor asielzoekers als huisvesting voor statushouders, die mogen blijven. Daarmee komt er ook meer doorstroom en ruimte in de reguliere asielzoekerscentra.
Uitbreiden aantal locaties
Het ministerie is al maanden bezig om meer opvanglocaties te regelen in gemeenten. Veel gemeenten doen dat al, maar ook nog een flink aantal niet. De afgelopen maanden zijn al nieuwe noodopvanglocaties geopend, maar ook een paar weer gesloten.
Van der Burg is ook in overleg met VluchtelingenWerk Nederland, dat de asielproblemen in een kort geding neerlegde bij de rechter. "De zorgen die Vluchtelingenwerk Nederland over de opvang naar voren heeft gebracht, zijn ook onze zorgen." De staatssecretaris zegt voortdurend in contact te zijn met gemeentebesturen om op korte termijn extra locaties te openen of open te houden, zoals in Dronten en op de schepen in Velsen en Amsterdam.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
3 minuten geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
6 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
15 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
18 uur geleden