Van der Burg: minder opvangplekken maar ook minder instroom
DEN HAAG (ANP) - Het klaarmaken van nieuwe opvangplekken voor Oekraïense vluchtelingen gaat langzamer dan gedacht, maar daar staat tegenover dat de instroom ook langzamer gaat dan waar het kabinet rekening mee hield. Volgens staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) is het dan ook niet nodig om gemeenten aan te sporen extra plekken te realiseren. "Zij leveren gewoon."
Tijdens een bijpraatsessie in de Tweede Kamer afgelopen dinsdag kwam naar voren dat de overheid voorbereid wil zijn op de komst van 150.000 Oekraïners. Van der Burg benadrukt dat het gaat om een "scenario" dat niet per se werkelijkheid zal worden. Een dergelijk aantal is nu "totaal niet aan de orde".
Volgens de laatste cijfers verblijven er bijna 23.000 Oekraïners in Nederland. Omdat gemeenten momenteel ruim 30.000 plekken voor hen hebben, zijn er vooralsnog weinig problemen. Van der Burg heeft er "het volste vertrouwen" in dat de gemeenten gezamenlijk de 50.000 opvangplekken verzorgen die zijn afgesproken.
Kwaliteit van de opvang
Noodmaatregelen, zoals het vorderen van panden voor opvang, zijn nog niet aan de orde. Volgens de staatssecretaris zal hier pas sprake van zijn "als we zien dat het verschil tussen de bezette en gecreëerde plekken de verkeerde kant op gaat". In dat geval zullen mensen namelijk in gymzalen of evenementenhallen met "honderden of zelfs duizenden tegelijkertijd" in gebouwen moeten overnachten. "Dat moet je zo lang mogelijk voorkomen." Volgens Van der Burg wordt er in de tussentijd gewerkt om de kwaliteit van de opvang "in de breedste zin" te verbeteren.
Een deel van het kabinet kwam woensdagmiddag bij elkaar om te spreken over hoe om te gaan met de oorlog in Oekraïne. Zo is besloten om mensen die Oekraïense vluchtelingen in huis opvangen niet te korten op bepaalde toeslagen die zij ontvangen. "Daar mogen zij geen gevolgen van ondervinden." Ook krijgen gemeenten die nu kosten maken voor het realiseren van opvangplekken, daar een voorschot voor. En universiteiten en hogescholen die Oekraïense studenten helpen, krijgen ook extra financiële steun van de overheid.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
49 minuten geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
12 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
12 uur geleden