Van Boxtel: uitzicht op meer reizen met de trein
HILVERSUM (ANP) - De president-directeur van de NS, Roger van Boxtel, verwacht dat het Outbreak Management Team (OMT) volgende week het advies zal geven dat er weer meer met de trein gereisd kan worden. "We gaan die kant op", zei hij maandag in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers.
"Ik hoop echt dat we vanaf volgende week het signaal krijgen dat u weer vertrouwd met de trein kunt." De volksgezondheid blijft volgens Van Boxtel leidend, maar hij ziet steeds meer ruimte om te reizen. "Het aantal opnames blijft dalen. Het gaat de goede kant op."
Tot nu toe werd opgeroepen om alleen voor noodzakelijke reizen op pad te gaan. Daarnaast is per 1 juni het dragen van een mondkapje in het ov verplicht.
De NS trekt volgens Van Boxtel "alles uit de kast" om de reiziger veilig te vervoeren. "We installeren ventilatie in treinen die gelijk is aan die in vliegtuigen." Ook roept hij bedrijven en reizigers op om de reeds genomen voorzorgsmaatregelen te blijven respecteren. "Houd afstand en mijd drukte." Van Boxtel: "Ook bij de medewerkers is het devies: je rijdt veilig, of je rijdt niet."
Meer uit Binnenland
ALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
26 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
1 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
2 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
3 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
4 uur geleden