Van Ark neemt ontslag als minister om gezondheidsredenen
DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister Tamara van Ark voor Medische Zorg neemt ontslag om gezondheidsredenen. Minister Hugo de Jonge en staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid nemen haar taken over, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst. Van Ark nam deze zomer zes weken rust, omdat ze nekklachten had. Ze geeft ook haar zetel in de Tweede Kamer op.
"De afgelopen weken heb ik stappen gezet om te herstellen van aanhoudende nekklachten. Helaas is er nog geen sprake van herstel op het niveau dat ik weer aan de slag kan. Dit werk, zowel in het kabinet als de Kamer, vraagt 100 procent en vaak meer en dat lukt nu niet. Ik weet ook niet wanneer dat wel zo is. Daarom heb ik besloten terug te treden", laat ze in een verklaring weten.
Van Ark was de nummer twee op de kandidatenlijst van de VVD, de grootste partij in de volksvertegenwoordiging. Ze was eerder staatssecretaris van Sociale Zaken. Ze werd vorig jaar minister voor Medische Zorg nadat Bruno Bruins die functie had opgegeven. Hij was oververmoeid. Tussendoor bekleedde Martin van Rijn enkele maanden de functie.
Meer ministers
Van Ark is de derde bewindspersoon uit het kabinet-Rutte III die om gezondheidsredenen opstapt. Bruins was de eerste die om deze reden het kabinet verliet. Daarna volgde in mei dit jaar minister Bas van 't Wout van Economische Zaken en Klimaat. Hij kampte met een burn-out.
Minister-president Mark Rutte zei na het uitvallen van zijn partijgenoot Van 't Wout dat hij erover wil nadenken of er niet meer ministers nodig zijn om het kabinetswerk nog aan te kunnen. "Zodat je die vier jaar kunt overleven en er ook gezond weer uitkomt."
Van Nieuwenhuizen
"Moedig besluit van @TamaravanArk om terug te treden om zo verder aan haar herstel te werken. Zij heeft de afgelopen jaren verschillende banen buitengewoon kundig op zich genomen. Ik ben zeer dankbaar voor onze samenwerking en wens Tamara voor nu een heel spoedig herstel toe", twitterde Rutte over het besluit van Van Ark.
In totaal hebben al negen bewindslieden het huidige kabinet verlaten. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat - VVD) stapte dinsdag op. Zij wordt voorzitter van lobbygroep Energie Nederland. In de Tweede Kamer was kritiek te horen op deze overstap. Zij werd vervangen door Barbara Visser die tot dusver staatssecretaris van Defensie was.
Meer uit Politiek
HILVERSUM (ANP) - De politiek moet serieus nadenken over de mogelijkheid om na een kabinetsval geen tussentijdse verkiezingen meer voor de Tweede Kamer te houden, maar om een nieuwe coalitie te vormen. Je kunt zo de stabiliteit versterken, denkt scheidend vicepresident Thom de Graaf van de Raad van State, het hoogste adviesorgaan van kabinet en parlement.
7 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - PRO-leider Jesse Klaver stelt het kabinet voor de keuze tussen samenwerking met PRO of met JA21. Tijdens een partijcongres in Den Bosch zei de partijleider in een toespraak dat het kabinet moet kiezen tussen progressief en conservatief.
1 dag geledenDEN BOSCH (ANP) - GroenLinks en PvdA zijn samen officieel opgegaan in de nieuwe partij Progressief Nederland. Een ruime meerderheid van de aanwezige leden stemde voor de fusie tijdens een partijcongres in Den Bosch. Volgens de partij waren er 6000 mensen aanwezig. Van de GroenLinks-leden stemde 96 procent voor, bij de PvdA was dat 97 procent van de leden.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De kans is aanwezig dat de Iranoorlog maar voort blijft duren en daarom houdt Rob Jetten er rekening mee dat de economische cijfers "minder rooskleurig" worden, zei de premier bij zijn wekelijkse persconferentie. "En dan gaan we als kabinet echt kijken hoe we ook Nederlandse inkomens toch zoveel mogelijk kunnen ondersteunen."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De storing met het asielsysteem Eurodac levert niet meteen problemen op in Nederland, verzekerde migratieminister Bart van den Brink na afloop van de ministerraad. Middels dit systeem kunnen landen informatie als vingerafdrukken uitwisselen, om na te gaan of iemand in een andere EU-lidstaat ook al een asielaanvraag heeft gedaan. Die gegevens worden nu nog steeds verzameld in het aanmeldcentrum in Ter Apel, maar kunnen door de storing pas later worden verstuurd.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Boeren, bedrijven of mensen die een huis zoeken, krijgen over twee weken duidelijkheid over hoe Nederland van het stikstofslot gaat. Dat vooruitzicht gaf landbouwminister Jaimi van Essen voorafgaand aan de ministerraad. "Ik denk dat het land daarop wacht, het land wil ruimte."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Sportminister Mirjam Sterk zal rondom het WK voetbal in de VS benadrukken dat "toegang tot sport voor iedereen is. Voor de teams en iedereen eromheen." Ze wil daarbij ook extra aandacht vragen voor de lhbti-gemeenschap.
2 dagen geleden