Vakbonden schrikken van omvang banenreductie Signify
UTRECHT (ANP) - Vakbonden FNV en De Unie schrikken van de omvang van de banenreductie die verlichtingsbedrijf Signify heeft aangekondigd. FNV-bestuurder Karin Veugelers wist al dat de voormalige lampentak van Philips wilde gaan reorganiseren. "Maar wij hadden eerder aan een impact van 200 tot 300 banen in Nederland gedacht dan 500", zegt de vakbondsbestuurder in een eerste reactie.
Ook Suat Koetloe van vakbond De Unie reageert verbolgen. "Wij waren als vakbond hierover niet geïnformeerd", aldus Koetloe, die via de media over de reorganisatie moest vernemen.
Signify-topman Eric Rondolat kondigde vrijdagochtend in een call met journalisten aan dat zijn bedrijf wereldwijd duizend banen gaat schrappen, waarvan bijna de helft in Nederland. De onderneming kampt naar eigen zeggen met uitdagende marktomstandigheden.
Zuur
Veugelers vindt de aankondiging zuur omdat het bedrijf nog steeds winst maakt. "Wij hebben de indruk dat dit puur is om het aandeel op te krikken en te zorgen voor meer dividend voor de aandeelhouders. Daar betalen de werknemers de prijs voor."
Signify telt volgens de bonden rond de 2000 medewerkers in Nederland. Hier heeft het bedrijf onder meer een onderzoeksafdeling. Ook werkt hier veel kantoorpersoneel. Veugelers zegt dat er ook nog een hele kleine productiefaciliteit is in Maarheeze voor het maken van traditionele verlichting. Maar daarvan was al bekend dat de fabriek dit jaar zou worden gesloten.
Salamitactiek
Koetloe benadrukt dat er de afgelopen jaren al honderden banen verdwenen bij de Nederlandse tak van het bedrijf. "Het lijkt wel op een 'salamitactiek'. Telkens gaat er een klein beetje vanaf, zodat het onder de radar blijft en het niet in de media komt."
CNV-onderhandelaar Arthur Bot ziet dat ook. "Eigenlijk is Signify al veel langer bezig met afslanken", zegt hij. "Het gaat steeds om kleine aantallen, maar alles bij elkaar tellen ze op tot bijna 2000 banen wereldwijd."
Sociaalplan
De nieuwe banenreductie komt volgens Bot bovenop "het gedoe" dat de bonden en Signify al langer met elkaar hebben over de totstandkoming van zowel het sociaal plan als een nieuwe cao. "Ik heb het gevoel dat de werkgever ons niet in onze rol erkent", zegt de CNV'er.
"Waar gaat het heen met dit bedrijf? Is er nog wel een goed doordachte strategie", vraagt Koetloe zich nu af. Het is nog niet duidelijk hoeveel gedwongen ontslagen er dit keer zullen vallen. "Maar dit gaat om hoogopgeleide mensen met veel kennis. Ik denk dat veel medewerkers, ook als ze er niet uit hoeven, gaan nadenken of ze nog wel bij Signify willen blijven werken."
Meer uit Financieel
PARIJS (ANP/RTR) - Het enorme containerschip Galapagos van de Franse rederij CMA CGM is zondagochtend door de Straat van Hormuz gevaren. Volgens CMA CGM is dat een belangrijke mijlpaal. Het onder de Franse vlag varende schip met een lengte van 366 meter is afkomstig uit de Verenigde Arabische Emiraten.
18 minuten geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De nieuwe voorzitter van de Amerikaanse centrale bank, Kevin Warsh, gaat komende week naar het jaarlijkse forum van de Europese Centrale Bank (ECB) in het Portugese Sintra. Dat wordt zijn eerste publieke optreden buiten de Verenigde Staten. Warsh nam in mei het voorzitterschap van de Federal Reserve over van Jerome Powell, die twee termijnen heeft gediend.
1 uur geledenSYDNEY (ANP/AFP/RTR) - Australië gaat de boete voor techbedrijven die het socialmediaverbod voor kinderen omzeilen verdubbelen. Daarnaast krijgt de toezichthouder meer bevoegdheden om socialmediabedrijven te toetsen. Het verbod voor jongeren onder de 16 jaar lijkt nog weinig effect te hebben gehad.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe aanvallen tussen de Verenigde Staten en Iran hoeven niet te betekenen dat de olie- en gasprijzen weer flink zullen oplopen. Dat zal vooral afhangen van hoe beide landen reageren op de aanvallen, verwachten energiedeskundigen. Zowel de olie- als gasprijzen zijn de afgelopen dagen fors gedaald na het voorlopige vredesakkoord tussen de VS en Iran en de heropening van de Straat van Hormuz.
20 uur geledenSTUTTGART (ANP) - Sportwagenmaker Porsche wil de productie van het Cayenne-model verplaatsen van Slowakije naar Duitsland. Dat meldt de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. De Duitse autobouwer wil daarmee de capaciteit in de fabrieken in eigen land beter benutten.
22 uur geledenCUPERTINO (ANP) - Apple wil geheugenchips kopen bij een Chinese chipfabrikant die op de zwarte lijst staat van het Pentagon. Dat schrijft de Financial Times op basis van ingewijden. CXMT zou banden hebben met het Chinese leger. Het bedrijf achter de iPhone lobbyt daarvoor bij de Amerikaanse regering.
1 dag geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - Anthropic mag zijn meest geavanceerde AI-model Mythos weer beschikbaar stellen aan een selecte groep organisaties. De Amerikaanse regering heeft het AI-bedrijf daartoe toestemming gegeven. Het Amerikaanse bedrijf schakelde zijn AI-model eerder uit na exportrestricties vanuit Washington.
1 dag geleden