Vakbonden: bal ligt momenteel bij de NS
DEN HAAG (ANP) - Om het conflict tussen de NS en de vakbonden op te lossen, zal het spoorwegbedrijf als eerste moeten bewegen. Dat zeggen althans de vakbonden. Werknemers van NS legden dinsdag voor de vierde keer in korte tijd het werk neer. Omdat ook het belangrijke treinenknooppunt Utrecht stil kwam te liggen besloot de NS vrijwel geen enkele trein te laten rijden.
Volgens Roel van Riezen, die namens vakbonden FNV, CNV en VVMC eerder onderhandelde met de NS, hebben duizenden stakers zich gemeld in Gouda, Utrecht en Amersfoort. Zij zullen vanwege de actie een stakingsloon ontvangen. Andere medewerkers van de NS die niet aan het werk konden, omdat de dienstverlening plat werd gelegd, zullen door de NS moeten worden doorbetaald, zo klinkt het.
Eerder kwamen de bonden met een ultimatum, waarmee ze betere cao-eisen wilden afdwingen. Daarna is er van onderhandelingen tussen de partijen geen sprake geweest, al gaf de NS meermaals aan vooral het gesprek te willen blijven voeren. De deur staat open, zo klonk het meermaals.
Cultuurverandering
Van Riezen legt uit dat er, los van gesprekken over veiligheidsmaatregelen rond de stakingen, pas gepraat kan worden als de NS serieus wil ingaan op de eisen van het personeel. Een van de cao-eisen van de vakbonden is een automatische compensatie voor prijsstijgingen in het salaris van NS-medewerkers. Ook willen ze een eenmalige uitkering van 600 euro en een aanpassing van de regeling om eerder te stoppen met werken. Onder de NS-cao vallen zo'n 16.700 medewerkers.
Hans Walthie van FNV geeft aan dat onderhandelaars al vijf keer eerder door de open deur van de NS zijn gelopen. "Wat de NS biedt ligt nog mijlenver van wat wij vragen", aldus Walthie. "De bal ligt nu bij de NS."
Vakbonden waren overigens verrast door de stap van de NS om dinsdag vrijwel de hele dienstverlening eruit te gooien. Zeker omdat het spoorwegbedrijf al wist van de acties en de stakingsbereidheid onder personeel. "Dat is misschien wel precies wat er mis is met de NS", aldus Van Riezen. "Vanuit het kantoor is er te weinig gevoel met de vloer en de reiziger. Die cultuur moet anders."
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
6 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
7 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
9 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
11 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
13 uur geleden