Vakbond: ziekenhuismedewerkers staken half april opnieuw
UTRECHT (ANP) - Ziekenhuismedewerkers leggen half april opnieuw hun werk neer en draaien dan een zondagsdienst. Ook revalidatiecentra doen mee met de staking, kondigt vakbond FNV dinsdag aan. Een zondagsdienst houdt in dat in principe alleen de spoedeisende hulp doorgaat.
Wanneer de ziekenhuizen precies gaan staken in april, maakt de FNV pas eind maart bekend. Dat is omdat afspraken voor operaties en controles anders al om de stakingsdag heen gepland kunnen worden. "Dat vermindert het effect van de staking." Patiëntenfederatie Nederland betreurt het dat patiënten opnieuw de dupe lijken te worden en roept "werkgevers, werknemers en alle andere betrokkenen op om snel tot een akkoord te komen waarmee nu en in de toekomst goede ziekenhuiszorg voor patiënten geborgd kan worden."
De betrokken vakbonden FNV Zorg & Welzijn, CNV Zorg & Welzijn, werknemersvereniging FBZ en NU’91 zijn teleurgesteld in werkgeverskoepel de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), omdat er nog geen "fatsoenlijke cao" ligt voor meer dan 200.000 werknemers in ziekenhuizen en revalidatiecentra. De cao liep eind januari van dit jaar af. Volgens FNV is de actiebereidheid onder ziekenhuismedewerkers steeds groter aan het worden.
Betere afspraken
De vakbonden willen dat de lonen dit jaar direct met 10 procent omhooggaan. Ook willen ze onder meer betere afspraken over werktijden en roosters. De ziekenhuizen hebben een gespreide loonsverhoging geboden: 5 procent nu, nog eens 5 procent aan het einde van het jaar en 3 procent in 2024.
Op 16 maart legde het ziekenhuispersoneel voor het eerst het werk neer voor een betere cao. Afdelingen van zo'n 64 ziekenhuislocaties deden mee. Er waren toespraken te horen en in meerdere ziekenhuizen gingen medewerkers op de grond zitten bij zogenoemde 'sit-ins'. Ze wilden daarmee aantonen hoe de NVZ hén laat zitten. Ondanks de zondagsdienst werden kinderen en patiënten met kanker in veel ziekenhuizen gewoon behandeld.
De NVZ roept de vakbonden dinsdag op om terug te keren aan de onderhandelingstafel. De werkgeverskoepel vindt dat het huidige bod al erg goed is.
Meer uit Gezond
MIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 week geleden