
Vakbond kritisch op klimaatstrategie Tata Steel
UTRECHT (ANP) - Tata Steel wedt met zijn aanpak van de CO2-uitstoot mogelijk op de verkeerde technologieën om aan zijn klimaatdoelstellingen te voldoen. Dat stelt vakbond FNV, die waarschuwt dat investeringen in verduurzaming waardeloos kunnen worden als het ingeslagen pad de staalfabrikant geen resultaat oplevert.
Tata Steel heeft zich ten doel gesteld vanaf 2050 staal op CO2-neutrale manier te produceren. Vanaf dat moment mag de hoeveelheid broeikasgas in de lucht per saldo dus niet stijgen door de staalproductie.
Volgens FNV-bestuurder Roel Berghuis richt het bedrijf zich te veel op het opslaan van CO2 of het hergebruiken van het gas als grondstof voor de chemische industrie. Die technologieën leiden volgens hem niet tot CO2-neutraliteit en staan nog in de kinderschoenen. "De industrialisatie van dit productieproces neemt nog zeker tien jaar in beslag", aldus Berghuis, die ook vraagtekens zet bij wenselijkheid van CO2-opslag in bijvoorbeeld de Noordzee.
Waterstof
Investeringen in deze processen kunnen volgens Berghuis waardeloos worden, als bijvoorbeeld volop wordt ingezet op waterstof als alternatief voor fossiele brandstof. "Een waarschijnlijk scenario, gegeven de Europese inzet op waterstof. En wie gaat die rekening betalen?", stelt Berghuis.
Tata Steel geeft zelf aan op de lange termijn waterstof als oplossing te zien. Maar tegelijkertijd is het volgens Tata Steel niet waarschijnlijk dat er voor 2040 voldoende duurzaam gewonnen waterstof is om staal mee te produceren, meldt het bedrijf op zijn website.
Ook de in IJmuiden ontwikkelde HIsarna-techniek, die de CO2-uitstoot bij staalproductie vermindert, krijgt kritiek van FNV. Berghuis wijst erop dat de besparing in uitstoot en energie rond de 20 procent ligt, terwijl de installatie het vijftien voudige van de huidige capaciteit nodig heeft om quitte te draaien. "We maken ons dus grote zorgen over de haalbaarheid hiervan."
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiële vliegtuig Air Force One.
6 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
7 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
7 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
8 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
9 uur geleden