Vakbond: faillissementsaanvraag Co-Med geeft 'stukje zekerheid'
UTRECHT (ANP) - Vakbond FNV noemt de aankondiging van een faillissementsaanvraag voor huisartsenketen Co-Med "geen goed nieuws". Maar volgens FNV-bestuurder Mitchell Hoogenhout biedt het bericht "wel een stukje zekerheid" aan de circa 175 medewerkers.
"Dit was te voorspellen", zegt Hoogenhout. Hij wijst erop dat de medewerkers van Co-Med woensdag al een mail ontvingen van hun werkgever waarin stond dat de salarissen deze maand niet zouden worden betaald, omdat de verzekeraars de geldkraan dicht hadden gedraaid.
Wanneer het bedrijf failliet wordt verklaard, kan uitkeringsinstantie UWV de salarisbetaling volgens Hoogenhout overnemen. "Natuurlijk is het geen goed nieuws om te horen dat je werkgever failliet gaat, maar dit geeft de medewerkers wel een stukje zekerheid."
Co-Med gaat komende week zelf het faillissement aanvragen, bevestigde de advocaat van de huisartsenketen zondag na berichtgeving door L1. Co-Med verkeert al een tijd in zwaar weer. Zorgverzekeraars zegden onlangs hun contract met de keten op, onder meer omdat huisartsen te weinig beschikbaar zijn voor patiënten.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
1 week geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
1 week geleden