Vakbond CNV blij met afschaffen thuiswerkadvies
UTRECHT (ANP) - Vakbond CNV is blij dat het kabinet heeft besloten om het thuiswerkadvies te laten vervallen. "Nu de grootste dreiging van de crisis voorbij is, is het logisch dat het kabinet de laatste maatregelen loslaat", vindt bondsvoorzitter Piet Fortuin. "Veel werkenden snakken weer naar het kantoorleven."
Dat het thuiswerkadvies niet meer geldt, betekent voor CNV niet dat iedereen weer voltijds op kantoor zou moeten werken. De vakbond roept werkgevers op ruimhartig te zijn met de mogelijkheid tot thuiswerken omdat 90 procent van de mensen die dat nu doet in elk geval een deel van de tijd thuis wil blijven werken. "Hybride werken heeft voor de meerderheid de grote voorkeur. Goed als werkgevers dit faciliteren. Het komt de productiviteit ten goede."
Ook roept CNV werkgevers op om rekening te houden met kwetsbaar personeel. "Wie zich zorgen maakt om de gezondheid, moet kunnen rekenen op een veilige werkvloer."
Ook het verdwijnen van de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer kan de goedkeuring van het CNV wegdragen. Een enquête van CNV onder personeel in de sector gaf aan dat het merendeel van die verplichting af wilde. "Het is lastig meer uit te leggen en te handhaven."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De komende dagen kan op diverse plekken in het land sprake gaan zijn van een zogenoemde superhittegolf. Bij een superhittegolf is het vijf aaneengesloten dagen 30 graden of warmer en worden op drie van die dagen maxima van 35 graden of meer bereikt. Volgens Weeronline is het goed mogelijk dat bij meerdere weerstations in Nederland deze week aan deze voorwaarden zal worden voldaan.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
4 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
12 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
17 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
18 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
20 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
22 uur geleden