UvA heeft spijt van uitnodigen pedoactivist Nelson
AMSTERDAM (ANP) - De Universiteit van Amsterdam (UvA) heeft er spijt van dat ze pedoactivist Nelson had uitgenodigd. De UvA was onvoldoende op de hoogte van "zijn activistische houding en uitspraken" en zou hem zeker niet hebben uitgenodigd als dat wel bekend was geweest, zegt de directeur van het College Sociale Wetenschappen van de UvA, Richard van der Wurff. "Het spreekt voor zich dat wij pedoseksualiteit sterk afkeuren, seks met kinderen is onder geen beding of omstandigheid goed te praten."
De pedoactivist was donderdagavond te zien in een aflevering van het televisieprogramma Danny op straat. Nelson was daarin ook onderweg om een gastcollege te geven op de UvA. De universiteit had hem gevraagd om te praten over zijn gevoelens als pedofiel en over wat het betekent om daarmee te leven maar er niet naar te handelen.
Nelson zegt in het tv-programma dat hij een politieke partij wil oprichten om de leeftijd waarop een minderjarige vrijwillig seks mag hebben te verlagen. Ook meent hij dat kinderen van 2 à 3 jaar "ontwikkeld genoeg" zijn om te bepalen of ze seks willen hebben, omdat ze ook ontwikkeld genoeg zijn om te bepalen of ze een ijsje willen of naar de speeltuin, zegt hij tegen presentator Danny Ghosen.
Ophef
Op sociale media leidde de uitzending tot veel ophef. Ghosen zei donderdag in Op1 dat over een eerdere aflevering, waarin jongeren te zien waren die rondlopen met machetes, ook commotie ontstond. "Er worden wel jongeren doodgestoken door dat soort jongeren, dus natuurlijk moeten we dat laten zien. Pedofielen, die lopen ook elke dag rond", aldus de presentator.
De uitzending zou ook de reden zijn geweest dat donderdagavond enkele mensen boos verhaal kwamen halen bij een woning in Lelystad. Volgens het AD woont Nelson daar. Een politiewoordvoerder kon daar niet op ingaan, maar meldt wel dat enkele mensen boos waren op een bewoner van een woning aan de Meentweg. Agenten hebben dit in de kiem kunnen smoren. De politie houdt de woning de komende tijd extra in de gaten.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
44 minuten geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
4 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
5 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
5 uur geleden