Utrechtse moeder verdacht van vergiftigen eigen baby
UTRECHT (ANP) - Het Openbaar Ministerie beschuldigt een 37-jarige vrouw uit Utrecht ervan dat ze heeft geprobeerd haar eigen baby van twee maanden oud te doden, door haar zieke dochtertje te vergiftigen. Ze was destijds werkzaam als arts. Ook zou ze haar zoontje, vanaf zijn geboorte in 2016, vier jaar lang ziek hebben gemaakt en gehouden.
Sarah V. wordt verdacht van poging tot moord op haar baby en zware mishandeling van een van haar andere kinderen. Dat vertelde de officier van justitie maandag in de Utrechtse rechtbank, waarbij veel mensen aanwezig waren.
De moeder werd betrapt met meerdere flesjes met flink verdunde moedermelk met daarin grote hoeveelheden loperamide, een diarreeremmer. De vrouw zou dit meteen na de te vroege geboorte van het kindje in april 2020 door de moedermelk hebben gemengd en ook naar het ziekenhuis hebben meegebracht, waar het kindje in de couveuse lag.
Hartritmestoornissen
De verdachte ontkent de beschuldigingen en beweert dat ze zelf loperamide slikte en dat het mogelijk zo in de melk terechtkwam. "Ik had niet het gevoel dat ik gevaarlijke medicatie slikte." Ze vertelde dat ze steeds ging slikken omdat dat volgens haar de borstvoeding op gang hield. "Misschien wel zestig pillen per dag." Ze gaf ook aan dat ze zich veel dingen niet kan herinneren.
Twee maanden na de geboorte deed een arts van het kinderziekenhuis melding bij Veilig Thuis. Het kindje had namelijk onverklaarbare levensbedreigende hartritmestoornissen, groeiachterstand en ademhalingsproblemen. Toen het overging op flesvoeding, ging het snel stukken beter met haar.
Meldingen
Ook over het zoontje werden eerder meldingen gedaan. Volgens het OM heeft V. hem zwaar mishandeld en onvoldoende verzorgd. Dit kind had groeiachterstand en darmproblemen en moest vaak worden opgenomen. De moeder zou de artsen verkeerde informatie hebben doorgegeven en medisch advies niet goed hebben uitgevoerd. Zo zou ze hebben gerommeld met de katheter in het lichaam, waardoor infecties ontstonden.
Voor de zaak zijn zes zittingsdagen gepland. Er komen ook nog deskundigen aan het woord. Dinsdag gaat de rechtbank verder met de inhoudelijke behandeling.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
5 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
9 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
10 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
10 uur geleden