Utrechtse moeder verdacht van vergiftigen eigen baby
UTRECHT (ANP) - Het Openbaar Ministerie beschuldigt een 37-jarige vrouw uit Utrecht ervan dat ze heeft geprobeerd haar eigen baby van twee maanden oud te doden, door haar zieke dochtertje te vergiftigen. Ze was destijds werkzaam als arts. Ook zou ze haar zoontje, vanaf zijn geboorte in 2016, vier jaar lang ziek hebben gemaakt en gehouden.
Sarah V. wordt verdacht van poging tot moord op haar baby en zware mishandeling van een van haar andere kinderen. Dat vertelde de officier van justitie maandag in de Utrechtse rechtbank, waarbij veel mensen aanwezig waren.
De moeder werd betrapt met meerdere flesjes met flink verdunde moedermelk met daarin grote hoeveelheden loperamide, een diarreeremmer. De vrouw zou dit meteen na de te vroege geboorte van het kindje in april 2020 door de moedermelk hebben gemengd en ook naar het ziekenhuis hebben meegebracht, waar het kindje in de couveuse lag.
Hartritmestoornissen
De verdachte ontkent de beschuldigingen en beweert dat ze zelf loperamide slikte en dat het mogelijk zo in de melk terechtkwam. "Ik had niet het gevoel dat ik gevaarlijke medicatie slikte." Ze vertelde dat ze steeds ging slikken omdat dat volgens haar de borstvoeding op gang hield. "Misschien wel zestig pillen per dag." Ze gaf ook aan dat ze zich veel dingen niet kan herinneren.
Twee maanden na de geboorte deed een arts van het kinderziekenhuis melding bij Veilig Thuis. Het kindje had namelijk onverklaarbare levensbedreigende hartritmestoornissen, groeiachterstand en ademhalingsproblemen. Toen het overging op flesvoeding, ging het snel stukken beter met haar.
Meldingen
Ook over het zoontje werden eerder meldingen gedaan. Volgens het OM heeft V. hem zwaar mishandeld en onvoldoende verzorgd. Dit kind had groeiachterstand en darmproblemen en moest vaak worden opgenomen. De moeder zou de artsen verkeerde informatie hebben doorgegeven en medisch advies niet goed hebben uitgevoerd. Zo zou ze hebben gerommeld met de katheter in het lichaam, waardoor infecties ontstonden.
Voor de zaak zijn zes zittingsdagen gepland. Er komen ook nog deskundigen aan het woord. Dinsdag gaat de rechtbank verder met de inhoudelijke behandeling.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
8 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
9 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
11 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
13 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
15 uur geleden