Utrecht wil het heropenen van restaurants testen
UTRECHT (ANP) - Utrecht wil als proef drie horecabedrijven heropenen. Het gaat om een restaurant met alleen zitplaatsen, een met ook een bar en een fastfoodrestaurant. Hiermee wil de stad testen onder welke voorwaarden de horeca coronaveilig weer open kan.
De test is een initiatief van de lokale afdeling van Koninklijke Horeca Nederland en de GGD. Het college van burgemeester en wethouders ondersteunt het experiment van harte. Dit is een van de "lichtpuntjes" die het stadsbestuur de inwoners in het vooruitzicht wil stellen.
"We zien dat er voor de korte termijn, nu de crisis langer en dieper is, iets extra’s nodig is. Utrechters worden geraakt in hun vertrouwen over de toekomst en de rol van de overheid. Daarom willen we de komende periode extra werk maken van perspectief bieden en veerkracht voeden", aldus burgemeester Sharon Dijksma donderdag in een brief aan de gemeenteraad.
Utrecht zorgt ervoor dat de kennis die tijdens de pilot wordt opgedaan, snel landelijk kan worden gedeeld, zodat elders van de lessen kan worden geleerd. De gemeente heeft het voorstel ter goedkeuring voorgelegd in Den Haag. Als de rijksoverheid akkoord gaat, kan de proef binnen twee weken beginnen.
Testen
Eerst worden dan drie bedrijven geselecteerd. De aantallen bezoekers die worden toegelaten, moeten worden afgestemd op de grootte van de horecazaak. Zowel de medewerkers als de bezoekers worden meermalen getest. Eters moeten voordat ze naar binnengaan een sneltest doen en na een paar dagen opnieuw. Ook het personeel moet elke vijf dagen worden getest. Verder houdt de GGD hun gezondheid nauwgezet in de gaten.
Bovendien moet worden voorkomen dat er buiten een enorme aanloop is, omdat de rest van de restaurants nog wel dicht is. Binnen moeten mensen een vaste routing volgen, mondmaskers dragen en afstand van elkaar houden. Ook zorgen de bedrijven ervoor dat er goed wordt geventileerd.
De horecaproef staat los van de ‘fieldlabs’ van het kabinet. In het Beatrixgebouw vindt volgende week als test een zakelijk congres en een optreden van Guido Weijers plaats. Hierbij doet de rijksoverheid ervaring op met het organiseren van evenementen in de 1,5 metersamenleving.
Burgemeester Dijksma is blij met de initiatieven. "Utrecht verdient het dat er nú goed wordt nagedacht over een ‘intelligente heropening’ van de samenleving die aan de orde is zodra maatregelen weer wat versoepeld kunnen worden. Het gaat vaak om de kleine dingen die mensen blij maken en een lach op het gezicht toveren."
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
2 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
4 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
6 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
7 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
9 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
9 uur geleden