Universiteit Leiden werkt samen met Shell en Total
LEIDEN (ANP) - De Universiteit Leiden heeft woensdag een overzicht gepubliceerd van de samenwerkingen met fossiele bedrijven. Studenten en onderzoekers hadden bij klimaatprotesten om zo'n lijst gevraagd. De Leidse universiteit werkt onder meer samen met Shell en het Franse TotalEnergies. Daarnaast kreeg de universiteit vorig jaar een schenking van het staatsoliebedrijf van Saudi-Arabië, Aramco.
In het overzicht staan vier "bilaterale samenwerkingen", dus projecten van de universiteit met één bedrijf. Zo kijkt Leiden met Shell naar de mogelijkheden om quantumcomputers te gebruiken om moleculen te bestuderen. Dat kan volgens de universiteit helpen bij het ontwikkelen van "milieuvriendelijke meststoffen, nieuwe geneesmiddelen of omzetting van CO2 naar brandstof". Ook met TotalEnergies doet Leiden onderzoek naar quantumcomputers.
Begin vorig jaar kreeg Leiden een bedrag van 100.000 dollar, omgerekend zo'n 92.000 euro, van het Saudische Aramco. Dat geld was bedoeld voor onderzoek naar de Arabische geschiedenis en cultuur. Het project loopt dit jaar af en wordt volgens Leiden niet verlengd.
Gezamenlijke onderzoeksprojecten
De Universiteit Leiden meldt in het overzicht ook mee te doen aan zes gezamenlijke onderzoeksprojecten, waar ook de fossiele industrie in vertegenwoordigd is. Zo doen Leiden en andere universiteiten samen met bijvoorbeeld Shell, de Gasunie en Vattenfall onderzoek naar het omzetten van water in waterstof en zuurstof, het omzetten van CO2 in koolwaterstoffen en het ontwikkelen van een nieuw soort batterij. Dit onderzoek staat volgens Leiden "in dienst van de energietransitie".
De Universiteit Leiden praat bij de opening van het academische jaar op 4 september over duurzaamheid. Op 27 september houdt de instelling een debat met medewerkers en studenten over de samenwerking met de fossiele industrie.
De universiteiten in Utrecht en Wageningen kondigden vorige maand aan dat ze strenger kijken naar samenwerkingen met fossiele bedrijven. Ook de Vrije Universiteit in Amsterdam heeft het beleid dit jaar verscherpt.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden