Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Unilever verkoopt voedselmerk Unox aan Zwanenberg Food Group

Unilever verkoopt voedselmerk Unox aan Zwanenberg Food Group

ROTTERDAM (ANP) - Levensmiddelenconcern Unilever verkoopt zijn merken Unox en Zwan aan vleesproductenmaker Zwanenberg Food Group. Dinsdag maakte Unilever al bekend Conimex te verkopen aan voedings- en drankenbedrijf Paulig.

Er werden geen financiële details gemeld over de verkoop van Unox en Zwan die volgend jaar afgerond moet worden. De merken zijn beide bijna honderd jaar onderdeel geweest van Unilever, aldus het bedrijf. Zwanenberg wil ook de productielijnen van Unilever voor soepen in stazakken overnemen. Eerder nam dat bedrijf uit Almelo al een Unox-fabriek in Oss over.

Unox is vooral bekend van de rookworsten. "Unox is een geliefd en iconisch merk in Nederland en de beslissing om er afstand van te doen is niet gemakkelijk geweest", zegt Heiko Schipper, hoofd van de voedingsdivisie van Unilever. "De associatie met Nederlandse winteractiviteiten, zoals de nieuwjaarsduik in Scheveningen en schaatsevenementen, heeft zijn plaats in de Nederlandse cultuur gevestigd. In België wordt Zwan geassocieerd met comfort en nostalgie en met snelle en gemakkelijke maaltijden, waardoor het een geliefd onderdeel is van het dagelijkse Belgische leven."

Toeleveringsketen

De vlees- en soepproducten van Unox en Zwan vereisen volgens Unilever onder meer een specifieke toeleveringsketen, waardoor ze "minder schaalbaar zijn binnen de bredere voedingsmiddelenportfolio". Unox Noodles en Cup-a-Soup-producten blijven nog wel onderdeel van die tak van Unilever.

Zwanenberg produceert al jaren voor Unox en Zwan. "Na de overname van de Unilever-fabriek in Oss in 2018 is het verwerven van Unox en Zwan een mooie toevoeging die perfect aansluit bij onze ambities", aldus topman Sjoerd van der Laan. Het bedrijf produceert naast vleesproducten ook snacks, soepen, sauzen en vegetarische producten.

Belangrijkste merken

Het Finse Paulig neemt Conimex over voor een niet nader genoemd bedrag, werd dinsdag bekend. Conimex staat bekend om zijn assortiment aan maaltijdingrediënten, kroepoek, soepen, sauzen en kruiden.

Unilever wil zich richten op zijn belangrijkste merken, zoals Knorr, Hellmann's en Dove. Wereldwijd telt Unilever ongeveer vierhonderd merken. In maart meldde Unilever nog de ijsjesdivisie, met merken als Ben & Jerry's, Magnum en Cornetto, te willen afsplitsen. Het Britse Sky News meldde vorige maand dat de multinational zijn dochtermerk De Vegetarische Slager ook van de hand wil doen.

Meer uit Financieel

Salesforce iets hoger op Wall Street na sterke vooruitzichten

NEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.

1 uur geleden
Schiphol halveert aantal grondafhandelaren in 2027

SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.

3 uur geleden
ING: economie groeit door ondanks handelsstrijd en spaarwoede

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.

3 uur geleden
Brussel onderzoekt Meta om misbruik marktpositie AI op WhatsApp

BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.

5 uur geleden
Verzekeraars beloven hogere premie voor trouwe klant te voorkomen

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

5 uur geleden
Industrie produceert iets groener, geen langetermijnverbetering

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse industrie heeft vorig jaar iets groener geproduceerd dan een jaar eerder, maar op de langere termijn is er nog geen sprake van een trendbreuk. Dat meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) op basis van gegevens van grote industriebedrijven in ons land.

6 uur geleden
Brussel wil financiële markten beter stroomlijnen

BRUSSEL (ANP) - Brussel vindt de financiële markten binnen de EU te gefragmenteerd en wil dat het makkelijker wordt om binnen Europa financiële diensten te verhandelen. Daarvoor presenteert de Europese Commissie donderdag een plan. Daarin geeft Brussel de Europese toezichthouder voor financieel toezicht ook een grotere rol.

6 uur geleden