Unilever verkoopt voedselmerk Unox aan Zwanenberg Food Group
ROTTERDAM (ANP) - Levensmiddelenconcern Unilever verkoopt zijn merken Unox en Zwan aan vleesproductenmaker Zwanenberg Food Group. Dinsdag maakte Unilever al bekend Conimex te verkopen aan voedings- en drankenbedrijf Paulig.
Er werden geen financiële details gemeld over de verkoop van Unox en Zwan die volgend jaar afgerond moet worden. De merken zijn beide bijna honderd jaar onderdeel geweest van Unilever, aldus het bedrijf. Zwanenberg wil ook de productielijnen van Unilever voor soepen in stazakken overnemen. Eerder nam dat bedrijf uit Almelo al een Unox-fabriek in Oss over.
Unox is vooral bekend van de rookworsten. "Unox is een geliefd en iconisch merk in Nederland en de beslissing om er afstand van te doen is niet gemakkelijk geweest", zegt Heiko Schipper, hoofd van de voedingsdivisie van Unilever. "De associatie met Nederlandse winteractiviteiten, zoals de nieuwjaarsduik in Scheveningen en schaatsevenementen, heeft zijn plaats in de Nederlandse cultuur gevestigd. In België wordt Zwan geassocieerd met comfort en nostalgie en met snelle en gemakkelijke maaltijden, waardoor het een geliefd onderdeel is van het dagelijkse Belgische leven."
Toeleveringsketen
De vlees- en soepproducten van Unox en Zwan vereisen volgens Unilever onder meer een specifieke toeleveringsketen, waardoor ze "minder schaalbaar zijn binnen de bredere voedingsmiddelenportfolio". Unox Noodles en Cup-a-Soup-producten blijven nog wel onderdeel van die tak van Unilever.
Zwanenberg produceert al jaren voor Unox en Zwan. "Na de overname van de Unilever-fabriek in Oss in 2018 is het verwerven van Unox en Zwan een mooie toevoeging die perfect aansluit bij onze ambities", aldus topman Sjoerd van der Laan. Het bedrijf produceert naast vleesproducten ook snacks, soepen, sauzen en vegetarische producten.
Belangrijkste merken
Het Finse Paulig neemt Conimex over voor een niet nader genoemd bedrag, werd dinsdag bekend. Conimex staat bekend om zijn assortiment aan maaltijdingrediënten, kroepoek, soepen, sauzen en kruiden.
Unilever wil zich richten op zijn belangrijkste merken, zoals Knorr, Hellmann's en Dove. Wereldwijd telt Unilever ongeveer vierhonderd merken. In maart meldde Unilever nog de ijsjesdivisie, met merken als Ben & Jerry's, Magnum en Cornetto, te willen afsplitsen. Het Britse Sky News meldde vorige maand dat de multinational zijn dochtermerk De Vegetarische Slager ook van de hand wil doen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Unilever heeft maandag flink verloren op de eerste handelsdag van de afgesplitste ijsjestak The Magnum Ice Cream Company (TMICC) in Amsterdam. Het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern eindigde onderaan in de AEX-index met een min van 6,7 procent. Het aandeel Magnum noteerde op net geen 13 euro, na een openingskoers van 12,20 euro.
46 minuten geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - De Amerikaanse president Donald Trump kondigt maandag een hulppakket van 12 miljard dollar aan voor Amerikaanse boeren die last hebben gehad van zijn handelsbeleid, zeggen twee functionarissen van het Witte Huis.
48 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - Minister Vincent Karremans (Economische Zaken) verwacht dat de Nederlandse en Chinese kant van chipfabrikant Nexperia prima zullen samenwerken als het aankomt op de logistieke en functionele processen. "Maar wederzijdse kerstgroeten en alle warmte die daarbij hoort? Daar heb ik een hard hoofd in, gezien wat er allemaal is gebeurd", zei de minister in Brussel, waar hij overige EU-ministers bijpraatte.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie heeft de miljardenovername van Pringles-moederbedrijf Kellanova door chocoladefabrikant Mars goedgekeurd. Eerder dit jaar begon Brussel een uitgebreid mededingingsonderzoek naar de overname, uit bezorgdheid dat de deal tot hogere prijzen voor consumenten zou kunnen leiden. De concurrentiewaakhond zegt nu dat er geen reden meer is voor die zorgen.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Entertainmentconcerns Paramount Skydance en Warner Bros. Discovery (WBD) wonnen maandag op de aandelenbeurzen in New York vanwege de overnamestrijd rond WBD. Paramount deed vlak voor de beursopening een vijandig bod op WBD, met een hogere waarde dan het vorige week geaccepteerde bod van Netflix. Paramount en WBD wonnen tot 8 procent, Netflix verloor opnieuw (min 3 procent).
2 uur geledenLOS ANGELES (ANP) - Entertainmentconcern Paramount Skydance heeft een overnamebod uitgebracht van 108,4 miljard dollar om Warner Bros. Discovery (WBD) in zijn geheel over te nemen. Het bod voor de volledige overname van WBD biedt aandeelhouders 18 miljard dollar meer dan de bieding van streamingdienst Netflix, meldt Paramount.
3 uur geledenBREDA (ANP) - Het Nederlandse GoVolta biedt vanaf maart een nieuwe optie om met de trein naar Berlijn en Hamburg te reizen. Na een moeizaam toegangstraject heeft de Bredase onderneming met steun van Keolis, een dochteronderneming van het Franse spoorwegbedrijf SNCF, genoeg geld beschikbaar om drie keer per week vanuit Amsterdam naar de Duitse steden te reizen. Komende zomer worden dat dagelijkse verbindingen, later moet Parijs daar bijkomen.
4 uur geleden