Unilever geeft gezichtscrème andere naam vanwege racismedebat
ROTTERDAM (ANP) - Unilever gaat de naam van zijn gezichtscrème Fair & Lovely wijzigen. De witmakende huidcrème is vooral in India populair. Volgens Unilever past de naam van het product niet meer in de huidige tijd. Het bedrijf denkt nog na over de nieuwe naam.
De crème wordt ook verkocht in Bangladesh, Indonesië, Thailand, Pakistan en elders in Azië. Alleen al in India levert Fair & Lovely jaarlijks 500 miljoen dollar aan omzet op. Het gebruik van de woorden "eerlijk," "wit" en "licht" op de verpakking van de crème en in reclame-uitingen, suggereert volgens Unilever ten onrechte een uniek schoonheidsideaal. "Dat willen we aanpakken", aldus Unilever.
De witmakende huidcrèmes, maar ook andere merken die raciaal stereotyperend zijn, liggen onder vuur nu er wereldwijd een debat over racisme gaande is. Tegenstanders wijzen erop dat van dergelijke producten de suggestie uitgaat dat wit beter is dan zwart. Eerder kondigde Johnson & Johnson aan te stoppen met de verkoop van witmakende crèmes.
Colgate-Palmolive houdt als gevolg van de discussie de naam van zijn Chinese tandpastamerk Darlie tegen het licht. Dat merk, dat vroeger Darkie heette, heeft een zwarte man met een hoge hoed als logo. PepsiCo veranderde eerder de naam en het logo van pannenkoekenmerk Aunt Jemima en levensmiddelenreus Mars past de naam en het logo van het merk Uncle Ben's (rijst en sauzen) aan. Ook andere bedrijven denken na over het wijzigen van bepaalde merknamen.
Meer uit Financieel
FLORENCE (ANP) - De Europese Centrale Bank (ECB) laat de rente in de eurozone opnieuw onveranderd, zoals algemeen werd verwacht op de financiële markten. Het belangrijkste rentetarief blijft staan op 2 procent. Het is de derde rentepauze op rij van de ECB.
4 minuten geledenUTRECHT (ANP) - VodafoneZiggo blijft omzet en internetklanten verliezen, maar laat daarbij wel verbetering zien. Het verlies van 18.500 internetklanten in het derde kwartaal is het beste resultaat sinds begin 2023. Dat komt doordat "het proactief vernieuwen van contracten zichtbaar heeft bijgedragen aan klantbehoud", meldt het telecombedrijf.
5 minuten geledenBRUSSEL (ANP/BLOOMBERG) - De Europese Centrale Bank (ECB) wil in 2027 een proef starten met de digitale euro, mits de regeringen van Europese lidstaten en het Europees Parlement volgend jaar overeenstemming bereiken over het wettelijke kader. Dat maakte de ECB donderdag bekend. Volgens de bank kan de digitale euro in 2029 officieel worden ingevoerd als de proef succesvol verloopt.
10 minuten geledenHILVERSUM (ANP/BLOOMBERG) - Platenconcern Universal Music Group heeft een licentiedeal gesloten met de AI-muziekstart-up Udio. Dat bedrijf krijgt daardoor toegang tot de muziek van sterren als Taylor Swift, Billie Eilish en Elton John om zijn kunstmatige intelligentiemodellen te trainen. De artiesten worden hiervoor gecompenseerd.
14 minuten geledenKOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG) - Het Deense farmacieconcern Novo Nordisk, bekend van de diabetes- en afslankmiddelen Ozempic en Wegovy, heeft een ongevraagd bod gedaan op branchegenoot Metsera. Novo Nordisk doet een bod van 6,5 miljard dollar en overtreft daarmee de bieding van de Amerikaanse concurrent Pfizer.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP/RTR) - De economie van de eurozone is in het afgelopen kwartaal met 0,2 procent gegroeid. Dat is meer dan de 0,1 procent van drie maanden eerder, waar economen ook voor het derde kwartaal van uitgingen. De meevallende consumptie compenseerde de teruglopende export en industriële activiteit.
2 uur geledenBUSAN (ANP) - De Amerikaanse president Donald Trump voelt zich "buitengewoon vereerd" dat de Chinese president Xi Jinping toestaat dat China "massale hoeveelheden" sojabonen, sorghum en andere landbouwproducten koopt. Dat schreef Trump op Truth Social na een ontmoeting met Xi.
3 uur geleden