Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Unilever gaat merendeel thee-divisie afsplitsen

Unilever gaat merendeel thee-divisie afsplitsen

ROTTERDAM (ANP) - Was- en levensmiddelenproducent Unilever gaat het merendeel van zijn theedivisie, met onder meer het merk Lipton, afsplitsen. Wel behoudt het bedrijf zijn thee-activiteiten in India en Indonesië en zijn belang in het samenwerkingsverband met PepsiCo voor Lipton-ijsthee. Dat maakte Unilever bekend bij de publicatie van halfjaar- en kwartaalcijfers.

Begin dit jaar kondigde Unilever aan zijn thee-activiteiten tegen het licht te gaan houden. Daarbij lagen alle opties op tafel, waaronder een verkoop. Volgens Unilever waren de activiteiten die worden afgesplitst vorig jaar goed voor een omzet van 2 miljard euro. De afsplitsing moet voor het einde van volgend jaar worden afgerond.

Bronnen hadden onlangs aan persbureau Bloomberg al gemeld dat Unilever wilde vasthouden aan de theebezittingen in India en Indonesië en de samenwerking met PepsiCo. Naar verluidt hebben meerdere partijen zich al gemeld voor een mogelijke overname, waaronder investeerders KKR, Cinven en Bain Capital. Ook de Zwitserse eigenaar van chocolademaker Barry Callebaut, Jacob Holdings, zou interesse hebben.

Omzet

Unilever maakte verder bekend dat de omzet in het tweede kwartaal is uitgekomen op 13,3 miljard euro. Daarbij namen de totale opbrengsten met ruim 3 procent af op jaarbasis. Onderliggend, dus exclusief wisselkoersen, overnames en desinvesteringen, zakte de omzet met 0,3 procent. Over de eerste helft van dit jaar werd een omzet behaald van 25,7 miljard euro. De nettowinst was 3,5 miljard euro, tegen 3,2 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar.

Topman Alan Jope verklaarde in een toelichting dat alle mogelijkheden rond de thee-activiteiten worden overwogen, zoals een verkoop aan een strategische koper, en dat de interesse in de markt groot is. Hij gaf aan dat de groeivooruitzichten voor de thee-activiteiten beter zijn als apart bedrijf dan onder de vleugels van Unilever.

Wisselend beeld

Verder zei Jope dat in de afgelopen periode een erg wisselend beeld was te zien bij de verkopen van Unilever. Zo werden meer schoonmaak- en hygiëneproducten voor in huis verkocht vanwege het coronavirus, maar ging de verkoop van ijsjes voor consumptie buitenshuis stevig onderuit door de lockdownmaatregelen in veel landen. Dat gold ook voor de verkoop van levensmiddelen aan de horeca. De verkoop van ijs voor thuis steeg juist flink.

Vorige maand werd bekend dat Unilever dit jaar geen reclames meer plaatst op de sociale netwerken Facebook, Instagram en Twitter voor de Amerikaanse markt. Het bedrijf wees daarbij op de gepolariseerde Amerikaanse politiek, racisme en haatdragende berichten op de sociale media. Jope zei dat mogelijk volgend jaar weer advertenties op die platformen in de Verenigde Staten geplaatst kunnen gaan worden, afhankelijk van de aanpak van racisme en haatdragende berichten door die bedrijven.

Meer uit Financieel

WSJ: SpaceX investeert 2 miljard dollar in Musks xAI

NEW YORK (ANP) - Ruimtebedrijf SpaceX van techondernemer Elon Musk heeft toegezegd om 2 miljard dollar (ruim 1,7 miljard euro) te investeren in xAI, het bedrijf voor kunstmatige intelligentie (AI) van de miljardair. Dat schrijft de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Dit zou de banden versterken tussen de ondernemingen van Musk en xAI moet daardoor beter kunnen concurreren met OpenAI, het bedrijf achter de bekende chatbot ChatGPT.

16 minuten geleden
Macron wil EU-belangen 'resoluut' verdedigen na nieuw VS-tarief

PARIJS (ANP/AFP) - De Franse president Emmanuel Macron heeft het dreigement van de Amerikaanse president Donald Trump om per 1 augustus 30 procent invoerrechten op te leggen aan de Europese Unie veroordeeld. Hij riep de EU op "de Europese belangen resoluut te verdedigen".

14 uur geleden
Duitsland vreest dat Trumps tarieven Europa en VS hard treffen

BERLIJN (ANP/DPA/RTR) - De aanstaande importheffingen van 30 procent van de Amerikaanse president Donald Trump op EU-import zullen schadelijk zijn voor zowel Europa als de Verenigde Staten. Dat zei de Duitse minister van Economische Zaken, Katherina Reiche, in een eerste reactie op de aankondiging. Ze riep op tot een pragmatische oplossing voor de escalerende handelsoorlog.

14 uur geleden
Trumps grote uitgavenwet maakt bezoek WK voetbal flink duurder

WASHINGTON (ANP) - De onlangs aangenomen uitgavenwet van president Donald Trump, bekend als 'one big beautiful bill', omvat forse verhogingen van de visumkosten voor niet-immigranten die volgend jaar ingaan. Dat is net het jaar dat de Verenigde Staten buitenlandse supporters hopen te lokken voor het WK voetbal in eigen land, schrijft zakenblad Forbes.

15 uur geleden
Costa over tarieven Trump: EU blijft haar belangen beschermen

BRUSSEL (ANP/RTR) - De Europese Unie "blijft standvastig, verenigd en klaar om haar belangen te beschermen", zei António Costa, voorzitter van de Europese Raad, in een reactie op de aankondiging van de Amerikaanse president Donald Trump om de EU per 1 augustus een invoertarief van 30 procent op te leggen.

15 uur geleden
Mexico veroordeelt 'oneerlijke' importheffingen van Trump

MEXICO-STAD (ANP/AFP) - Mexico heeft geplande Amerikaanse importheffingen veroordeeld. Het land zou vooraf al zijn geïnformeerd over het plan om op 1 augustus heffingen van 30 procent op te leggen. "We gaven aan de onderhandelingstafel al aan dat het een oneerlijke deal was en dat we het er niet mee eens waren", melden Mexicaanse ministeries in een gezamenlijke verklaring.

16 uur geleden
Haven Rotterdam: vooral verladende partijen last importheffingen

ROTTERDAM (ANP) - Vooral de verladende partijen in de Rotterdamse haven zullen de gevolgen van importheffingen vanuit de VS merken. Dat zei een woordvoerster van de haven na de aankondiging van de Amerikaanse president Donald Trump om op producten uit de Europese Unie importheffingen van 30 procent in te voeren.

16 uur geleden