UNICEF: veel kindermisbruik op Sint-Maarten
SINT-MAARTEN (ANP) - Op het Antilliaanse eiland Sint-Maarten komt veel fysiek en seksueel geweld tegen kinderen voor. Dat staat in een rapport van UNICEF. Het kinderfonds van de Verenigde Naties maakt zich zorgen om deze kwetsbare kinderen, vooral omdat het eiland vanwege het coronavirus nog deels in een lockdown zit. "De kinderen en hun belagers zitten letterlijk vast onder één dak. Zij mogen niet de onzichtbare slachtoffers worden van deze crisis", aldus directeur Suzanne Laszlo van UNICEF Nederland.
UNICEF verzamelde en analyseerde data en nam ook interviews af met volwassenen en jongeren op Sint-Maarten. Daarin noemt 85 procent van de ondervraagden kindermishandeling een veel voorkomend probleem op het eiland. Ook stelt 50 procent van de volwassenen dat seksueel misbruik vaak voorkomt. Bijna alle geïnterviewde jongeren geven aan een of meer slachtoffers van huiselijk geweld te kennen of als kind zelf slachtoffer te zijn geweest.
Nu het aantal nieuwe besmettingen van het coronavirus afneemt op Sint-Maarten, waarschuwt UNICEF voor de gevolgen van deze crisis voor kinderen en jongeren. "Huiselijk geweld en verwaarlozing nemen vaak toe in de nasleep van een ramp of crisis, zoals de coronapandemie. Ook kunnen kinderen posttraumatische stress oplopen", legt Laszlo uit. "Bovendien zijn de omstandigheden die kindermishandeling tijdens rampen in de hand werken vergelijkbaar met de coronacrisis."
Welzijn van jongeren
UNICEF maakt zich ook zorgen om het welzijn van jongeren op Sint-Maarten. Een derde van de jongeren volgt geen opleiding en heeft geen betaald werk. "Voor de orkaan in 2017 zagen we al hoge percentages jongeren die zich depressief voelden of suïcidaal waren. Hen mogen we niet vergeten", aldus Laszlo.
De kinderorganisatie pleit voor meer laagdrempelige psychosociale ondersteuning, bewustwording op het eiland om kindermishandeling tegen te gaan, de jeugdzorg en kinderbescherming te versterken en meer betrokkenheid van vaders bij de opvoeding van hun kinderen.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
43 minuten geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
4 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
5 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
5 uur geleden