Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Umc's beginnen met expertisecentra voor betere post-covid-zorg

Umc's beginnen met expertisecentra voor betere post-covid-zorg

DEN HAAG (ANP) - De universitaire medische centra in Maastricht, Amsterdam en Rotterdam (Erasmus MC) gaan binnen enkele weken expertisecentra opzetten om de zorg voor post-covid-patiënten te organiseren in hun regio. Binnen enkele maanden volgen ook de andere umc's, meldt demissionair zorgminister Pia Dijkstra in een Kamerbrief. Het doel is een landelijk dekkend netwerk waar kennis en ervaring over post-covid-verschijnselen worden verzameld en gedeeld.

Dijkstra heeft de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met de koepelorganisatie voor de umc's (NFU), verschillende organisaties en anderen die betrokkenen zijn bij de zorg voor mensen die langdurige of blijvende ernstige klachten hebben overgehouden aan corona. Tot nu toe is de zorg en behandeling van post-covid-klachten versnipperd en niet altijd passend, omdat er nog te weinig kennis is over de verschillende verschijnselen.

De minister is blij dat de umc's het voortouw nemen bij de expertisecentra, wat ze hun ook had gevraagd. De universitaire medische centra kunnen nieuwe ziektebeelden onderzoeken en de kennis delen met huisartsen, ziekenhuizen, revalidatiezorg, paramedici en patiëntenverenigingen. Ze is tevreden dat er een intensieve samenwerking is ontstaan tussen patiënten, patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars, zorgaanbieders, koepelorganisaties, onderzoekers en de hulpstichting voor coronapatiënten C-support om te komen tot een samenhangende aanpak.

Meer uit Gezond

Minister: zorgvilla's ExpertCare pas dicht bij goed alternatief

DEN HAAG (ANP) - Zorgaanbieder ExpertCare zal twee zorgvilla's voor ernstig gehandicapte kinderen voorlopig niet sluiten, tenzij voor de bewoners tijdig een andere plek wordt gevonden. Dat meldt minister Mirjam Sterk (Langdurige Zorg) in een brief aan de Tweede Kamer. De CDA-bewindsvrouw had eerder deze week een "heel stevig gesprek" met ExpertCare en zijn Duitse eigenaar, meldt haar woordvoerder.

2 uur geleden
Van Ark pleitte in najaar 2020 voor hardere coronalockdown

DEN HAAG (ANP) - Toenmalig zorgminister Tamara van Ark drong in het najaar van 2020 aan op opnieuw een strenge lockdown om de sterke stijging van het aantal coronabesmettingen te dempen. Dat heeft zij gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Het kabinet besloot in oktober van dat jaar evenwel tot een milder maatregelenpakket, dat niet het gewenste effect had. De harde lockdown kwam er in december alsnog.

1 dag geleden
Zorg was aantal keer dicht bij code zwart tijdens de pandemie

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse zorg zat een aantal keer dicht tegen 'code zwart' aan tijdens de coronapandemie, zei voormalig minister Tamara van Ark van Medische Zorg tijdens een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Uiteindelijk kwam het net niet zo ver, maar Van Ark zei dat ze er wel op had geoefend.

1 dag geleden
Van Ark: urgentie coronacrisis won het van de lange termijn

DEN HAAG (ANP) - De problemen in de zorg waren tijdens de coronapandemie zo acuut, dat het kabinet eigenlijk zelden ruimte zag om de gevolgen van beperkende maatregelen op de lange termijn mee te wegen in het beleid. Dat heeft voormalig zorgminister Tamara van Ark gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Nieuw rapport Jason Bhugwandass: gebrek aan erkenning en nazorg

DEN HAAG (ANP) - Veel jongeren die in de zwaarste vorm van gesloten jeugdzorg hebben gezeten en daar te maken hebben gehad met misstanden, wachten nog steeds op "erkenning, nazorg of financiële hulp". Dat stelt Jason Bhugwandass in een nieuw rapport. "De problemen van de jongeren hebben twee jaar langer kunnen sudderen en het gebrek aan erkenning en opvolging is een extra beschadiging geweest."

2 dagen geleden
WHO-topman prijst bij bezoek Oegandese ebola-inspanningen

KAMPALA (ANP/AFP/RTR) - De topman van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, heeft bij een bezoek aan Oeganda de inspanningen van het land geprezen om de verspreiding van een ebola-uitbraak te beperken. Het epicentrum van de uitbraak ligt in buurland de Democratische Republiek Congo. In Oeganda zijn tot nu toe negentien bevestigde gevallen gemeld, en twee doden.

2 dagen geleden
Topambtenaar: eenzaamheid verdiende meer aandacht tijdens corona

DEN HAAG (ANP) - Tijdens de coronacrisis had er meer aandacht kunnen zijn voor eenzaamheid. Dat zei topambtenaar Mark Roscam Abbing, destijds verantwoordelijk voor de langetermijnstrategie tegen corona, tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

2 dagen geleden