Uitstel stelt studenten teleur, universiteiten zien perspectief
DEN HAAG (ANP) - Studenten zijn teleurgesteld omdat ze toch weer langer moeten wachten voordat ze weer fysiek naar hun hogeschool of universiteit kunnen. Volgens de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) is er nu "geen goede balans" tussen de coronarisico's en de schade aan het welzijn van studenten en zou het hoger onderwijs nu al op een veilige manier gedeeltelijk open kunnen. Vereniging van universiteiten VSNU reageert juist verheugd op de concrete datum, 26 april, die minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge dinsdagavond noemde.
Vanaf die dag mogen alle studenten na een sneltest weer een dag per week fysiek naar hun opleidingsinstituut komen - mits het testen dan goed georganiseerd is. "Het kabinet heeft geluisterd naar de hartenkreten van studenten en universiteiten om meer fysieke ontmoetingen op de universiteit mogelijk te maken", concludeert voorzitter Pieter Duisenberg van de VSNU. "Dit is goed nieuws voor het welzijn van onze studenten en biedt perspectief richting de start van een normaal collegejaar in augustus."
Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) is net als de LSVb teleurgesteld over het uitstel. Tegelijkertijd zegt het ISO ook opgelucht te zijn, omdat er "wel zicht is op versoepelingen". Voorzitter Dahran Çoban: "Het is niet het perspectief dat ons bij de vorige persconferentie is beloofd, maar het kabinet heeft fysiek onderwijs dit collegejaar gelukkig nog niet opgegeven. We moeten nu alle zeilen bijzetten om de beeldschermstudent eind april weer op hogescholen en universiteiten te kunnen verwelkomen."
Bij de vorige persconferentie stelde het kabinet nog versoepelingen in het hoger onderwijs voor eind maart in het vooruitzicht. Dan moesten de coronacijfers zich wel gunstig ontwikkelen en dat is niet gebeurd. VSNU-voorzitter Duisenberg zegt dat het testen van studenten "geen expertise is" van de universiteiten, maar ze gaan de komende dagen concrete plannen uitwerken voor de logistieke operatie waar massaal zelftesten op neerkomt. "Universiteiten gaan hun uiterste best doen om de overheid te helpen dit te organiseren."
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
3 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
4 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
6 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
8 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
10 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
10 uur geleden