Uitermark vindt terugtrekken Omtzigt jammer maar verstandig
DEN HAAG (ANP) - NSC-minister Judith Uitermark van Binnenlandse Zaken vindt het "ontzettend jammer" maar ook "verstandig" dat Pieter Omtzigt zich tijdelijk terugtrekt als fractievoorzitter van zijn partij. "Hij heeft ontzettend hard gewerkt, er is heel veel gebeurd."
De bewindsvrouw zag al langere tijd signalen dat Omtzigt het rustiger aan moest doen. "Hij gaf het zelf ook aan, dat hij behoefte had aan rust." De minister wil zich niet verder uitlaten over Omtzigts leiderschapsstijl. Ook bestrijdt ze dat Omtzigt zich te veel met kabinetsbeleid bemoeide. Ze wil verder geen antwoord geven op de vraag of Omtzigt volgens haar in dezelfde rol terug moet komen. "Laten we gewoon Pieter even rust gunnen."
Omtzigt richtte vorig jaar zijn partij op en moest kort daarna campagne voeren voor de verkiezingen. Nadat zijn partij twintig zetels had gehaald, zat hij aan tafel voor het vormen van een nieuw kabinet. Die onderhandelingen gingen vaak uiterst moeizaam en de onderlinge verhoudingen bleken vaak slecht.
Gehuild en geschreeuwd
Ook de afgelopen weken waren turbulent voor Omtzigt. Hij zou hebben gehuild en geschreeuwd bij begrotingsonderhandelingen. Zijn HJ Schoo-lezing maakte veel los, omdat hij begon over de "geopolitieke implicaties" van het lage geboortecijfer in Nederland. Hij leek het zichtbaar moeilijk te hebben met de kritiek daarop. Verder was er een lange, moeizame discussie in de ministerraad over asiel. Volgens bronnen zouden NSC-ministers daarin zijn aangestuurd door Omtzigt.
Volgens EW Magazine maken verschillende prominente NSC'ers, onder wie ook bewindslieden van die partij, zich zorgen om Omtzigt. De ministers en staatssecretarissen van NSC zouden zich donderdag verder buigen over de toekomstige rol van Omtzigt binnen de partij.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
7 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
19 uur geleden