Twitter hoeft lasterlijke berichten Bodegraven niet weg te halen
DEN HAAG (ANP) - Twitter spant zich voldoende in om lasterlijke berichten over Bodegraven van haar platform te weren. De sociale netwerksite doet volgens de rechtbank in Den Haag genoeg door opruiende tweets van complotdenkers te verwijderen en hoeft volgens de rechtbank daarnaast niet ook nog eens tweets van anderen te verwijderen, die verwijzen naar complotverhalen over een satanistisch pedofielennetwerk.
Dat heeft de rechter bepaald in een kort geding dat de gemeente Bodegraven-Reeuwijk tegen Twitter had aangespannen. Twitter heeft het twitteraccount van complotdenker Micha Kat en twee andere complotdenkers, waarop opruiende en lasterlijke tweets stonden over Bodegraven, verwijderd. De gemeente Bodegraven wilde echter ook dat Twitter vergelijkbare berichten met dezelfde beschuldigingen van anderen actief opspoort en verwijdert.
Er verschijnen volgens de gemeente nog steeds berichten van derden op Twitter waarin gesteld wordt dat in Bodegraven een satanisch pedofielennetwerk bestaat. Bewoners, de burgemeester, premier Mark Rutte en RIVM-baas Jaap van Dissel worden daarin beschuldigd deel uit te maken van dat pedo-netwerk. Overleden slachtoffers zouden op de begraafplaats van Bodegraven liggen.
Twitter hoeft van de rechtbank niet uit eigen beweging nog andere tweets van anderen te verwijderen. Dat gaat in dit geval te ver, oordeelt de rechter. Niet alles is onrechtmatig en een goed filter is in dit geval volgens Twitter niet te maken. Dat zou de vrijheid van meningsuiting te veel schaden, omdat ook tweets van bijvoorbeeld journalisten die over de kwestie schrijven, dan verwijderd zouden moeten worden.
Wel vindt de rechter dat Twitter direct moet reageren op concrete verwijderingsverzoeken van de gemeente. Het bedrijf zei tijdens de zitting dat dat ook gebeurt, maar de gemeente verweet het bedrijf helemaal niet of erg traag te reageren op dergelijke verzoeken.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden